måndag, februari 20

Ekonomitanten svarar - ett försök/förslag

Jag jobbar ju med ekonomi och är utbildad i ekonomi och juridik och statistik och sånt samt har ett visst kontrollbehov/pengaskräck som gör att jag kan en del även om privatekonomiska frågor. Jag vet att vi har pratat lite om såna grejer som banker och räntor och grejer förut men jag tänkte att om ni vill så kan jag vara ekonomitant fur alle och liksom ha en liten frågelåda. Vill ni det? Har ni några grejer om ekonomi som ni undrar över? Hur gör man en budget? Finns det inget roligare sätt än excel? Varför måste man göra samboavtal och sånt TRÅK? Vadå ränta? Spara, amortera eller spendera? Vad kostar ett barn? Vad är bra att tänka på när man planerar lönesamtal? Hur funkar föräldraledigheten och pengar i praktiken? Kanske såna saker. Vill ni läsa om sånt? Hit med frågorna isåfall så kör vi!

12 kommentarer:

Christel sa...

Kopierar frågeställningen och svarar ja tack - Vad är bra att tänka på när man planerar lönesamtal?

Hanna sa...

Hur mycket behöver vi tjäna för att kunna bo i Lilla Sköndal? Alltså köpa nåt nytt. Jag är besatt av detta område nu.

Vi kommer max kunna lägga 1,5 miljon i kontantinsats då vi ju inte gjort bostadskarriär här. Övriga lån är på en bil, typ 2000 kr/månad.

Den där om Jenny sa...

H Gud JA! till allt. Återkommer med frågor när jag ej sitter på tåg.

Matilda sa...

Ja tack! Undrar typ över allt det där, men om jag ska välja en sak så undrar jag över sparande. Vilken typ av sparande tycker du att man ska ha om man drömmer om hus? Tänker typ fem-tio-årsperspektiv. Och vilken typ av sparande tycker du att man ska ha inför pension, typ 40-årsperspektiv?

Den där om Jenny sa...

Tillbaka! Undrar också över sparande. Både kortsiktigt (till resa på vår 40-årsdag om tre år (IHHH!)) samt typ sparande till renoveringar av huset, kanske någon liten charter. Sen även långsiktigt (pension, till barnen osv). Sen undrar jag hur en kommer igång med sparande i fonder/aktier. Hur gör jag? Kan INGENTING!

Sorry för osammanhängande kommentar.

thesonj sa...

Jamen ja! Vi som bor i hyresrätt och liksom inte är tokhögavlönade men har helt ok lön, hur fan gör man för att få ihop till en kontantinsats i Stockholm och närförorter? Vi har bil som kostar pengar och hund som kostar pengar, så liksom, hur? går det ens?

minahistorier sa...

Sparande vs amortering: är det bättre att amortera lite mer per månad eller att sätta över pengarna på sparkontot? Jag har inget "riktigt" sparkonto utan sätter över ca 3000kr/månad på ett extra allkonto.

felicia sa...

Oooh jag som frågat om pengar och barn på Jennys blogg :) Då undrar jag om barn! Vad kostar det per månad? Hur mycket får man egentligen ut i föräldrapenning? Hur lite pengar kan man klara sig på i månaden. Så himla gulligt att du gör detta!

Johanna sa...

JAA! Okej undrar många saker men primärt detta:

* Det jag måste sätta mig in i väldigt snart: bunden eller rörlig ränta på bolån, eller både och?
* Vad är bästa sättet att pensionsspara?

Okej hej och tusen tack osv!

tankarochvardagslunk sa...

Betala av på csn eller spara?

Spara, i fonder, aktier eller något annat (spax?)

Motfrågan till sparande, hur argumenterar du för att unna dig saker? Jag kan ibland fastna i att det sparade ska sparas in absurdum. Jag borde framförallt resa mer, gå på teater etc. Men har svårt att ta från fonderna. Senast var för ett år sen då jag kör kolonin och den summan har jag sparat igen med råge sedan dess (kolonierna är inte dyra här).

Budget, roligare sätt än Excel.

motvalls sa...

Älskar denna frågespalt!
Mina frågor:
- Bil(jäveln), hur mycket ska den få kosta?
- Om det orimliga händer, att en partner dör, och man inte är gifta, hur räknas då värdet på bostaden? Måste den värderas av mäklare och barnen köpas ut om den efterlevande vuxna ska ha kvar den själv? Kan ju bli ett väldigt godtyckligt värde eller? Eller gäller inköpsvärdet? Har googlat och frågat mkt om detta utan att få svar.
- Hur mycket är det rimligt att lägga på lampor som nyinflyttad? Jag sa 30 000. Min sambo suckade.
- Hur funkar kapitalförsäkring?

motvalls sa...

Om du tröttnat/det känns tjatigt eller så, så strunta i att svara såklart. Men jag kom på ett par frågor till:

- Känns som om man har hyfsad koll på egen belåningsgrad vid bostadsrättsköp men desto sämre när det gäller föreningens lån. Har kollat på ett par nyproduktionsprojekt och slagits av hur oerhört olika det ser ut. Varför har ens föreningen lån, dvs varför låter man inte köparna gå in med högre insatser? Föreningens lån är väl inte avdragsgilla så det borde ge en besparing för ägarna tänker jag - men tänker kanske fel... Finns det nåt riktmärke för hur mycket lån föreningen tar per br-ägare/andel i föreningen som man bör vara observant på vid köp av såväl nyproduktion som befintlig brf?

- Resultat- och balansräkning. Vad är skillnaden? Vilka punkter är viktigast att kolla på när man tittar på en brf:s årsredovisning och övriga dokument?