måndag, februari 20

Ekonomitanten svarar och förklarar - fråga 7.

Felicia säger:
Då undrar jag om barn! Vad kostar det per månad? Hur mycket får man egentligen ut i föräldrapenning? Hur lite pengar kan man klara sig på i månaden?

Nuru Felicia, nu ska vi prata om pengabålet som är barn. Skoja ba, don't you worry! Ni kommer klara det galant!

Vad kostar ett barn per månad? Om vi för nu struntar i inkomstbortfallet dom orsakar under föräldraledigheten och vabbandet så tänker jag att dom väl kostar ungefär det barnbidraget är, 1050 kronor, och uppåt i månaden utslaget på ett år. Om man ammar i början och blandar lite ärvda kläder med blocket/traderafynd så behöver det inte kosta jättemycket. Säg 200 kronor i kläder i månaden och typ 400 spänn för blöjor? Och så nån leksak på det. Sen börjar dom käka lite mat och vill ha lite gröt och välling och sånt och sen behöver dom ytterkläder och skor och jackor och tusen andra grejer när dom är över ett år, men samtidigt som dom börjar på förskola och därmed behöver typ tusen extraprylar så börjar en ju ofta jobba så den kostnadsökningen kommer ändå kännas minimal i jämförelsen att slippa leva på föräldrapenning.

"Startkittet" tror jag kostade oss ungefär 10 000 kronor. Vi köpte en ny vagn (tips att passa på att handla i reaperioder och/eller erbjudanden, vi fick vår till 40% rabatt) och spjälsäng,  barnstol, skötbord och sängkläder på Ikea samt badbalja, förkylningskit och kanske fem uppsättningar kläder. Babyskydd, babysitters, babybjörn, ergobaby, hoppgunga och gåstol har vi fått låna av våra snälla kompisar. Fördelen med att vara i 30-årsåldern när man får sitt första: det finns andra som har fått barn tidigare. Babynest sydde min kompis åt oss, hjärta henne.

Okej, då går vi på inkomstbortfallet som väl är den största ekonomiboven vid barnskaffande. Alltså det är inte en briljant ekonomisk idé att skaffa barn, men det är ju temporärt för det mesta. Hur mycket man får ut i föräldrapenning beror på vad du tjänar. Du får knappt 80% av din lön (lön x 0,97 x 0,8) om du tjänar upp till 37 300 kronor i månaden. Det maximala uttaget från Försäkringskassan är  28 900 kronor brutto alltså en utbetalning på drygt 20 000 kronor om du tar ut 7 dagar i veckan. Det är viktigt att veta att det är skillnad på att vara föräldraledig och att ta ut föräldrapenning. Du kan vara ledig alla dagar i veckan, men ta ut ersättning för fritt antal dagar. Många tar ut färre dagar för att kunna vara hemma en längre period eller spara till framtida lov osv. För att räkna ut exakt vad du skulle få ut och laborera lite med dagar vs ersättning så rekommenderar jag Föräldrakollen på försäkringskassan. Nu råkar jag ju veta att din kille har eget företag (eftersom du skrev det hos Jenny)  och försäkringskassan kan hjälpa till att räkna där också om du/ni istället kollar här: SGI-guiden. Jag tror att han minst kan få 250 kronor per dag, men förmodligen mer eftersom han jobbar och har en inkomst.

Kom också ihåg att det går att dela föräldraledigheten ner på timmar på en dag och att det visst går att arbeta samtidigt, bara en inte tar ut ersättning för samma tid. Jag har till exempel jobbat 20 timmar i månaden hela tiden även om jag har haft Ellen. Jag har varit på möten och svarat på mail och fixat andra grejer. Antingen har jag gjort det på dagtid och inte tagit ut föräldrapenning för den tiden eller så har jag gjort det på kvällar och helger och inte tagit ut föräldrapenning för den tiden heller. Din kille kanske mycket väl kan vara hemma OCH jobba samtidigt? Han har ju ingen chef som bestämmer att han inte får ha en bebis bredvid sig eller att han MÅSTE jobba varje dag mellan 9-17? Han kanske kan göra en halvtid efter klockan 16 och fakturera för den tiden samtidigt som han tar ut föräldrapenning på halvtid? Då har ju du hand om bebisen när han jobbar, men du kan ändå jobba heltid? Det finns nackdelar med att ha eget företag och varierande inkomster men den stora fördelen är flexibiliteten med tiden. Glöm inte det!

Hur lite pengar man kan klara sig på i månaden tror jag är upp till var och en. Nu killgissar jag utifrån mitt medelklassperspektiv, men om vi tänker att mat/blöjor/grejer från mataffär kostar från 4000 kronor i månaden (eller 7500 som det kostar oss, men då har vi liberos touch blablabla pant-blöja och vårt barn äter färdigblandad ersättning och nån jävla ekogröt som kostar massor) och att ni utöver räkningar behöver jag vet inte, 3000 kronor var i månaden så tror jag inte ni kommer lida. Om ni kan få ihop 25 000 kronor i månaden netto så klarar ni er. Allt över det gör att ni också kan leva lite mer vanligt liv än bara att klara sig. Och ja, jag vet att många lever på betydligt mindre än så och klarar det också, men nu tolkar jag frågan väldigt generöst.

Var det till nån hjälp? Mindre skrämmande att tänka på barn?

4 kommentarer:

Hanna sa...

Junis balett kostade nästan 6000 kr om året, för 40 minuter i veckan. Ok det var orimligt dyrt, men ridning och hickey är väl ännu dyrare. När jag insåg vad det kostade med dans fick hon byta till gymnastik. Såklart barnets intressen får styra men man kan ju försöka få in dem på billigare idrotter om det går.

tankarochvardagslunk sa...

Hej!
Jag har försökt lämna den här kommentaren till Felicia på Jennys blogg, men av någon anledning har det inte funkat (jag har försökt flera gånger och det står att kommentaren redan finns, men jag kan inte se den) så jag klistrar in den här istället.

Hej!

Mitt bästa tips till Felicia är att bara köpa det som verkligen behövs innan. Dvs barnvagn, lite kläder,blöjor, babyskydd till bilen (fast det är nog bättre att hyra)
Min dotter hade allergier och kolik och satt aldrig i babysittern, hon behövde vara i famnen ständigt så vi behövde skaffa en sjal (och hörselskydd) istället. Mycket kan du säkert få eller få låna eller köpa av kompisar. Vi köpte kläder för en kräkbäbis, men hon kräktes aldrig så hälften var oanvänt när hon växt ur det. Spara hellre pengar än att köpa saker, så finns det en buffert att ta av när du vet vilken slags unge det blir.

Ett annat tips, är att det ofta finns typ klädbytardagar eller liknande (i varje fall i mindre städer). Här där jag bor är det två gånger om året. Massa personer lämnar in barnkläder till en organisation. Man prissätter det själv. Sedan säljs det under en dag, organisationen tar 20 % till något välgörande och resten får säljaren. Jag har hittat jeans för en tjuga, overaller för åttio spänn osv. Om en månad är det dags igen och jag laddar redan :) Alla grannkommunerna har liknande.

motvalls sa...

Tradera har det mesta man behöver om man kan planera lite. Vi fick massor av presenter til första barnet och det går att speca vad man önskar sig samt faktiskt be om kvitto och byta till sånt man behöver vid behov. Ang. aktiviteter har vi satsat på några omgångar simskola som är dyrt men önskat det i julklapp av mor- och farföräldrar. Har friskiskort och tar med barnen på familjegympa istället för att ha dem på barngympa. Hår hellre på museum eller i skogen ihop än har särskilda aktiviteter för dem än så länge. Är också "trista" och önskar/ger vinterkläder och skor på födelsedagar. Vänjer man barnen vid det blir de tacksamma och glada också för mjuka paket. Vi är rätt sparsamma men tjänar bra så vi kan spara och unna oss om vi tänker till. Åkte t ex bort över jul och då sa vi till barnen att det är en dyr sak, förklarade att vi vill göra ngt tillsammans hellre än att köpa saker. De fick julklappar av släkten ändå så det bokstavligen räckte och blev över. Vi sparar f ö hela barnbidraget varje månad. Kommer ev att behöva ta av det framöver men har kunnat låta bli än så länge. Sparar i vårt eget namn för att ha pengarna som säkerhet. Mina föräldrar hade mycket låga inkomster hela min uppväxt men gjorde så till mig och min bror och kan de kan jag tänker jag och låtsas som att barnbidraget inte finns typ.

felicia sa...

alltså TACK för allt engagemang i denna fråga! <3 <3 <3 så himla mycket bra du linn och alla andra skrivit, så mycket bra tips! det känns absolut lite mindre skrämmande nu :) jag och min kille är dessutom rätt ekonomiska av oss, har ganska bra koll på pengar och planering och har en del pengar sparade. känns som en bra grundförutsättning iaf. tänker också som många skriver att man ju kan köpa/få allt begagnat med barn, så himla fint det är. ska bara lista ut hur det funkar med sgi när man har aktiebolag så kanske vi kör sen :D tack igen för transparensen och även svaren på alla tidigare frågor! <3