måndag, juli 2

Dagens hat

Bakgrund: Karin på Karins konstgrepp gjorde ett Hemma hos-reportage med en killkompis som var helt fantastiskt, i sann konstgreppsanda. Givetvis kom det en anonym kommentar som "skämtsamt" tog upp att han bara ställde upp för att få ligga varpå Karin, smart som hon är, sätter ner foten och säger att hon aldrig kommer göra fler Hemma hos-reportage eftersom hon inte vill utsätta folk för anonyma troll. I kommentarsfältet till det inlägget finns det ytterligare folk som tycker att man väl får tåla lite skämt?! Höhö.


Nu till dagens hat: MAN FÅR INTE ALLS TÅLA SKÄMT! Skämt ska vara roliga för alla inblandade och det är inte en jävla mänsklig rättighet att skämta på andras bekostnad. Skämta på sin egen bekostnad är nittiofem gånger av hundra väldigt roligt öppet välkomnande. Skämta på andras: till 90% drygt obekvämt och får folk att skruva på sig, le ansträngt och kolla upp i taket.

Vad är det folk inte fattar med det här med att vara snäll? Det gäller liksom alla delar i livet; i relationer, på jobbet, mot främlingar. Det gäller även på internet. Det är människor bakom fasaderna och då gäller det att tänka på det innan man sätter igång och drygar sig.

Ahmen ni får ju så himla många snälla kommentarer OCKSÅ. Ja? Det är såklart det finaste av det finaste, men tyvärr är det den där enda elaka bland hundratals snälla som sätter sig som en tagg nånstans i bröstkorgen och nästa gång tankarna på att blogga kring det som pikades för inställer sig så kommer tankarna om näe, jag var ju inte bra på det här och så är det roliga borta.

Generellt finns det en tumregel jag anser håller ungefär i alla situationer: om det finns risk att nån blir ledsen av det man säger, håll käft. Eller så kan man ju försöka sätta sig in i den andras situation och fundera över om det finns nåt som kanske skulle kunna misstolkas och om det gör det: håll käft.

Okej internet, då har vi lagt grundreglerna.

5 kommentarer:

Sara sa...

Dagens kärlek till DIG! Snäll=bra!

Sofia sa...

Eller hur. Ett av A's värsta är när folk säger att någon är "för snäll". Nej. Det finns inte. KAN inte finnas. Om någon är "för snäll" då ligger problemet i att någon annan är för lite snäll.
Så bara.

Linn sa...

Sara: TACK!

Sofia: Jag är helt enig. "För snäll" handlar väl mer om att vara mesig/feg och inte våga säga ifrån. Att vara snäll kan ju ibland handla om att faktiskt vara den som säger till. Snäll är inte alltid lika med tyst, men det ska ju alltid handla om välmening.

Malin sa...

Bra sagt, jag håller med i allt. Mitt värsta är när folk säger "men jag är bara ärlig". Sluta med det om folk blir sårade/ledsna alternativt inte har bett om din åsikt.

tiggerrr sa...

Håller med. Malin har en väldigt bra poäng också.
Jag får inte jättemycket kommentarer på min blogg, men en jag faktiskt minns var en anonym sådan där det stod "Men lilla vän, sådana där långa inlägg orkar ingen läsa". Det ses kanske inte som direkt elakt, men dels tycker jag om att skriva långt ibland, dels tyckte jag att jag skrivit något bra den gången. Jag kände bara att det var nedlåtande och...nä, det kändes inte bra bara.