onsdag, oktober 19

Snabba beslut, plågsamt långsam process

Okej, förlåt för det här TJATET om boende men well vi ska skriva kontrakt på ett nybyggt (obyggt) radhus imorgon klockan fyra. Det gick...jävligt fort. Vi har haft lite span på nybyggen länge men dom kommer nästan aldrig ut i vår prisrange utan har en tendens att vara så jävla dyra men för ett tag sen så såg vi en hemnetannons för ett radhus i den nya området Lilla Sköndal som förutom att vara inom vår budget också hade tre våningar varav en inredningsbar vind med öppet till nock. Vi har ju varit på lite visningar och har insett att sovrum uppdelade på flera våningar samt vardagsrum på fler våningar ju är ett jävla lyckokast med tiden. Tänk att ha en tonåring som liksom kan vara för sig själv? Lyx. Jallefall, annonsen har ju legat ute typ i hur många månader som helst och som av en händelse kollade vi igen för typ två veckor sen och insåg att det var säljstart kommande söndag. I nybyggen verkar det vara nån form av kösystem och först till kvarn bokstavligt talat och eftersom vi inte alls hade fattat det så mailade vi bara mäklaren på måndagen och ba finns det nåt ledigt? Hon skulle gå igenom anmälningarna dom fick vid säljstart och återkomma och imorse fick vi ett mail att det fanns ett, ETT, radhus kvar och att vårt mail var först inkommet efter säljstart så att om vi vill ha det så får vi skriva den här veckan. Enter Den Stora Beslutsångesten. Efter att ha insett att hjärtdrömmen om ett sextiotalsradhus i typ Stureby/Enskede-ish förmodligen inte kommer vara görbar på grund av budgettak och förmodligen även då ha renoveringsbehov vi inte kommer kunna betala för så kickade hjärndrömmen in. Vi har råd. Det kostar lika mycket som vår lägenhet är värderad till idag så vi skulle inte behöva ta mer lån (god knows att vi har tillräckligt mycket av den varan redan idag). Det är nästan samma avgift som vi betalar idag. Det är en bostadsrätt = ingen lagfart, pantbrevsavgift eller nåt jävla takbyte framöver. Det ligger typ 15-20 min från stan med bil och detsamma med kollektivtrafiken. Det är bara barnfamiljer som har köpt och alla kommer ju vara nya i området så förhoppningsvis finns det några vi kan hänga med. Vi kommer kunna göra tillval/välja inredningsgrejer eftersom huset inte ens är påbörjat än. Ja, men ni hör ju. Det låter ju rätt bra va? Så vi ba gjordere! Vi ringde och sa att HALLÅ DET ÄR VÅRT SÄLJ INTE! Att jag sen ringde vår vikarierande bankperson och blev så förbannad på hen så jag hade hjärtklappning efteråt kanske vi ska prata lite tystare om? Eller nej, låt oss prata om hur jävla orimligt det är att jobba på bank när en vare sig kan tänka eller räkna. Vi har alltså ett lånelöfte idag. Det är på lån på 1 miljon mer än vad vi har idag. Jag ringde för att aktivera 100 000 kronor tillfälligt för att betala bokningsavgift och nån annan avgift som kommer inom ett par månader och som sen kommer räknas av mot handpenningen. Hen ba jag måste räkna på det för det kan inte jag godkänna samt en massa andra totalt idiotiska grejer som i princip var en kopia på vad jag precis hade sagt fast fel. Det slutade iallafall med att jag (ganska bestämt...heh) sa åt hen att hen kunde strunta i att räkna på nåt alls och att vi löser det här själva samt också sen tror jag att det är bra om vi får en annan kontaktperson hos er eftersom du och jag inte förstår varandra alls. Är typ fortfarande förbannad på hens idioti. Om vi har lånelöfte på en miljon men bara vill använda en tiondel av det så kan en ju tycka att det inte borde vara nåt som behöver räknas på, right? Jaha, vill ni låna så mycket mindre? Nej, det kanske vi inte kan godkänna. Okej, skit i det nu. Nu ska jag laga fejkindisk mat och försöka undvika mitt barn som har börjat gnälla nåt så INNI och ba nhöö nhöö nhöö höö fin oavbrutet.

10 kommentarer:

Emma sa...

Gud vad kuul! Drömmen att bo nybyggt också tänker jag. Nytt o fräscht o allt funkar. Att få bajsa i en toalett ingen bajsat i förr.....

Emma Esteban sa...

Amenguuuuuud så spännande!!

Maria sa...

Vad kul! Det låter ju alldeles super. Grattis!

malurisen sa...

Jag är så jävla avundsjuk. På ett ocharmig sätt ;)
Men sjukt glad för er skull ju, wehooooooooo!! Grattis!

Ulrika sa...

Sköndal är toppen!

minahistorier sa...

spännande! jag tycker att det låter härligt. och fan vad nice att kunna välja inredningsdetaljer helt själv :) grattis!

S sa...

Wow! Låter skitfint! Grattis!

Hanna sa...

Vi har absolut inte råd med dem, men har kollat många gånger. Så fina! Grattis!

Johanna sa...

Men hallå GRATTIS!!! Låter superperfrkt.

Sofia sa...

Så djefla finfint! Gratulerar!