tisdag, september 20

4,5 månad

Alltså Ellen Skrällen Snällen Gnällen (ja, retmöjlighetena i namnet är till synes oändliga, förlåt för det) Monstret Snuttis Älskling ÄLSKLING Mammas allra finaste, du är drygt 4,5 månader nu. Och du är helt ljuvlig, LJUVLIG! I förrgår försökte jag lägga dig en halvtimma tidigare än vanligt för du var trött och jag var sugen på vuxentid och du somnade, men sen vaknade du efter tjugo minuter och log så hela ansiktet skrynklade ihop sig och pratade och skrattade och spexade och gosade och lyckotjöt i säkert en timma. Du brukar vakna med ett leende, men det var something else. Jag och din pappa är så kära så kära så kära i dig.

Du är en stark unge, både fysiskt och viljemässigt, och du fullkomligt älskar att klara saker och få beröm. Du blir helt sjukt mallig när du klarar nåt och känner att du gör rätt, men om vi hejar på då så vet du nästan inte vart du ska ta vägen av glädje. Du har ju varit en klättrare sen du föddes och kastade, klängde och sparkade dig ner i min armhåla/i mitt knä/innanför mina kläder och det har gett dig en väldigt bra kroppsuppfattning så när du väl gör nåt för första gången så sitter det där sen. Igår satt du utan stöd för första gången (ja, din mammas hariga händer var precis bakom hela tiden) och sen gjorde du det igen och igen och igen. Du vill också alltid framåt och kastar dig åt det håll du vill om vi bär dig, eller well du kastar dig väl alltid oavsett utgångspunkt. Du började vända dig om i somras och nu är det det enda du gör om man lägger dig ner. Din pappa kallar dig för Zoolander för du vänder bara åt höger, men igår (vad var det med igår?!) började du rulla och sen knökade du upp röven i luften och liksom kastade dig framåt. Det gick inte snabbt och det var inte snyggt, men du tog dig dit du ville under glada skrik och allmänt pladder.

Du älskar sång och dans och jag vet på allvar inte hur många gånger om dagen jag eller din pappa sjunger Har du sett min lilla katt? eftersom du älskar den så mycket så du avbryter till och med den vildaste protest för att flina och lyssna. Du somnar fortfarande på 1 1/2 låt om vi sätter på First Aid Kit. Det har visat sig vara o-e-r-h-ö-r-t användbart. Hehe.

Vi har också börjat med smakportioner. No surprise så älskar du ju såklart även mat och gapar och smackar och mmm:ar när du vill ha/får mat. Din favorit är turkisk yoghurt med vaniljpulver, men katrinplommon är en tät tvåa. Det tycker din mamma är mycket skönt eftersom det verkar som att strategin med att alltid ge katrinplommonpuré också gör att magen funkar som vanligt.

Men vet du vad det bästa är? Du har börjat skratta. Du skrattar mest åt din pappa för åh-så-kär du är i din pappa, men i brist på honom så duger även jag. Det kittlas i min bröstkorg när du skrattar älskade unge. Att du finns är det bästa som har hänt mig. Du är det finaste jag har.

Inga kommentarer: