söndag, juni 12

Karriärlistan

Jag vill också göra listan som alla andra gör!

Vad ville du bli när du var liten?
Frisör eller polis, typ som 100% av alla barn. Var ej nytänkande där.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Trodde och trodde, men jag hade fått för mig att jag ville bli controller (tjänst som räknar på verkamhetsutveckling, typ).

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Nä, alltså jag gick samhäll-ekonomi men den är ju så vanlig så den kan inte direkt kallas nishad. Gick det lite pga svaret ovan, men mest pga HATADE naturämnena pga var så jävla dålig på kemi/teknik/fysik och ville läsa nåt som jag skulle kunna få tillräckligt med kurser för att kunna läsa vidare utan att komplettera. Funderade länge på humanistisk pga gillade språk men THANK GOD att jag inte valde den för 90% helt värdelösa inriktningen. Kom precis på att jag ju faktiskt började gå samhäll-samhäll innan jag bytte till ekonomisk inriktning ihop med 50% av min klass efter första året.

Vad hade du för betyg?
MVG i nästan allt eller 19.6 (av 20). Slarvade lite under första året men sen berättade min kompis Stina att hennes två år äldre syster hade bestämt sig för att få MVG i allt sista året och då bestämde jag mig för att få MVG i allt från och med då pga inspirerad.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Bästa: Ekonomikurserna pga enkla, användbara och roliga. 
Sämsta: allt med naturkunskap pga ointresse/dålig på det och textbehandling pga hade en så grinig lärare.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Japp, läste ekonomprogrammet med analytisk inriktning på Handels i Göteborg. Började direkt efter gymnasiet för att jag 1) inte ville resa asien runt som alla andra jag kände och därför 2) inte hade nåt bättre för mig och 3) ville flytta hemifrån, men mest 4) för att jag kom in på programmet och inte vågade riska att inte ta platsen för det i början på 2000-talet var inflation i intagspoängen pga komvux. Tanken var att ta ett sabbatsår efter första året, men sen fick jag så roliga kompisar och ville inte lämna dom så jag råkade gå klart utbildningen.

Vilket var ditt allra första jobb?
Rensade ogräs för ett fastighetsbolag i två veckor när jag var fjorton.

Vad har du mer haft för yrken?
Ekonomiassistent, ordermottagare, telemarketingringare, banktjänsteman, webansvarig, marknadskoordinator, credit controller, webshop manager, CFO.

När hamnade du i den banan du är i idag?
Eh, vet inte om jag är på nån direkt bana, men förmodligen när jag fick jobb på WeSC när jag kom hem från Australien eftersom det var då jag kom in i branschen och började bygga mitt kontaktnät. Hade aldrig fått jobbet jag har idag

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Vet fortfarande inte vad rätt väg är. Tror inte att det finns en rätt väg för ett mer än fyrtio år långt arbetsliv. Men så länge jag tycker att det jag gör är kul så tycker jag att jag är på rätt spår just nu och det har jag typ tyckt sen jag började jobba som marknadakoordinator på ett vitvaruföretag i Australien och det är väl egentligen ett rätt stort filbyte från det till mitt nuvarande jobb som ekonomiansvarig för ett skoföretag.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag är logisk, lösningsorienterad och att jag får saker gjorda och får dom gjorda snabbt. Att jag är trovärdig och att jag är bra på det jag gör.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Att jag tappar intresset när nåt har passerat startfasen. Att jag blir förbannad på långsamhet. Att jag blir förbannad på allvar egentligen, förmodligen.

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb? När jag styrde upp mitt förra jobb från konkurshot till framgång trots att jag var rätt så mycket rookie. När jag lanserade en webshop från scratch trots att jag var rätt så mycket rookie. När jag vågade säga upp mig för att bli hel trots att jag inte visste vad jag skulle göra sen. Två gånger har jag gjort det.

Vad går ditt jobb ut på mest?
Hahaha, allt? All things ekonomi och verksamhetsutveckling antar jag sums it up, men egentligen att vara 50% ekonomitant och 50% uppfostrare.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Alltså jag när ju en dröm om ett eget Bed and breakfast, men hade förmodligen tröttnat innan första kunden kom dit så isåfall kanske projektledare eller nåt med inredning.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Nåt monotont som typ montör vid produktionsband eller nåt sånt. Eller vad som helst med kemi/fysik eller geografi pga det går inte ens in genom första örat.

Vad gör du om fem år?
Jag vill vara VD för mitt nuvarande företag eller jobba med verksamhetsutveckling i ett roligt team.

Vad gör du när du är 60 år?
Trivs med livet. Nä, men jag har ingen aning. Nåt roligt hoppas jag.

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
CEO

1 kommentar:

Sandra sa...

Kul läsning. Tycker det är alldeles för lite "akademiker" i bloggosfären generellt, kanske för att jag är det själv (och bloggar ju inte...eh.) Gissar att det ibland har att göra med att man inte vill vara offentlig på nätet för att det kan "skada" ens arbetsgivare/en själv som arbetstagare beroende på vad man skriver. Därav upplever jag även att det mest är typ frilansande "journalister" eller PR-människor som använder bloggen som en marknadsföringkanal eller får betalt för att skriva och har det som en del av sitt jobb, som finns i etern. Kan blir en lite farlig vinkling mot "de unga" som får för sig att det är sånt "alla" jobbar med.
Så heja dig och fortsätt blogga!