tisdag, juli 7

Sak på dagens att göra-lista: värdera lägenhet 14.00

Helvete. Hittade ett hus på Österlen igår by chance och det är allting jag fucking drömt om. Det ligger fantastiskt. Det är snyggt. Det finns en liten ateljé på gården. Det finns riktiga träluckor, såna som gjordes förr, med glas i i köket. DET FINNS ALLTING. Mailade till Andreas ungefär 30 sekunder efter att jag hade tittat på sista bilden och ba BABY JAG LÄGGER ETT OSETT BUD. Det gjorde jag såklart inte för vi ska inte flytta till Skåne och vi ska framförallt inte flytta till Skåne on a whim och vi ska absolut inte flytta till Skåne och ett massa miljon kronors hus utan att ha jobb. Ja, här är det om ni är nyfikna. Det är bara det att vi har bokat in en värdering av vår lägenhet sen veckor tillbaka idag och om två veckor ska vi bo i grannhuset till drömhuset och herrejävlar vad sugen jag kommer bli på att iallafall boka en visning om den här värderingen visar crazeysiffror.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Asså, vilket HUS! Jag föreställde mig en liten halvsliten skånelänga med 160 cm i takhöjd men det där är ju ett palats! eftersom jag inte vet något om er ekonomi (har ni vunnit på triss?) så ska jag varken säga bu eller bä men VI (som nu lagt c:a 3,2 på vårt hus och har inkomster över 40 papp var, hade inte haft råd. Eller haft råd och haft råd, råd hade vi kanske haft, men man vill ju göra något annat än att bara betala på huslån och oroa sig för att räntan ska gå upp och fundera på hur man ska klara nästa föräldraledighet.

F.ö. något vi inte riktigt tänkte på när vi budgeterade inför husköp: föräldraledighet. På att ta fem dagar i veckan får vi ut c:a 16 000/månaden. Det är rätt stor skillnad när man är van vid 26-27 000.

Men håller med dig, det är magnifikt!

// Lfthmn

Anonym sa...

Fast det slår mig nu att du isf kanske tänkte FLYTTA till Skåne och inte ha det som "sommarstuga"? I så fall kan det väl gå! Jobb på distans? Hur jäkla långt kan det vara till Malmö? Börja jobba på Ysta Saltsjöbad!

(Fick dåligt samvete för att jag lät neggig.)

// Lfthmn

Linn sa...

Haha! Alltså det är ju helt orimligt och vi ska verkligen inte flytta till Simrishamn, men bara grejen att vår lägenhet är värd mer än det där jävla palatset är så himla sjukt. Rent ekonomiskt så skulle vi ha samma lån som vi redan har, men driftskostanden på hus och driftskostanden på lägenhet är väl inte riktigt samma om en säger. Och herregud jag menade ju givetvis att vi skulle flytta. Det där huset är ju inte direkt "ett par veckor varje sommar"-hus plus tyvärr ingen trissvinst. Men som sagt: vi ska inte flytta. Får upprepa det som mantra för mig själv nu. Ska inte flytta ska inte flytta ska inte flytta.

Och jag vet med föräldragrejen, men det man inte vet har man inte osv. Närå. Men problemet ligger väl mest i att vi aldrig kommer kunna köpa hus i Stockholm eftersom vi skulle få ett rätt så skruttigt radhus på under 100kvm 30 minuter från Stockholm för ett pris högre än palatset. Hatar Stockholm ibland va.

Johanna sa...

Jävlar Vilket hus!! Vill också flytta nu. Dör. Sån perfektion.

emma sofie w sa...

Alltså. Köket. KÖKET!!! Förstår verkligen din kärlek för det här huset, helt jävla fantastiskt ju? Gud. Varför ska man ens bo i Stockholm?

Linn sa...

Emma sofie W: Alltså det är en fråga jag ställer mig oftare och oftare.

Anonym sa...

Vore det inte för det där med bo-priserna så hade jag så gärna velat bo i Stockholm ett tag, men nu har man gått och blivit bortskämd med trädgård och yta och allt, så det kommer inte hända. Det är ju stora nackdelen med den staden, för annars hade jag älskat att bo där! Tänker att man när man är på lite grön kvist kan man åka dit med jämna mellanrum och bo på hotell och lyx-vara istället. Russinen ur kakan, osv.

Lfthmn

Mirijam sa...

Men va? Tio rum för femåenhalv miljon, VAD ska ni med det till?

Lisa sa...

Amen fy fan vad fint. KÖKET! TEGLET! KOJAN I BARNRUMMET! DEN MÖRKGRÅ PANELEN ELLER VAD FAN DET HETER! AAAAHHHHHHH!

(Måste JAG flytta till Österlen? Det kanske jag måste?)

Eelena sa...

Jag vill inte vara negativ nu, men Hammenhög är inte Simrishamn och skillnaden är enorm. Ni vill inte bo där en blåsig dag i mars och ni vill inte prata politik med grannarna där (om ni inte vill få en stroke). Tro mig. Uppväxt i krokarna.