lördag, juli 25

Att toasta ett bröllop


Kan du inte skriva ett inlägg om att vara toastmaster (och vad man har för förväntningar på dem som ska va det när man gifter sig). Jag ska vara toastis på min kompis bröllop i september och jag känner mig helt lost.

Tack på förhand/Emma


Hej Emma!

Jag kan nog inte skriva ett inlägg som är representativt för alla, men jag kan ju ge min syn på saken och vad jag tror/tycker förväntas och vad jag tycker brudparet ska tänka på vid valet av personer. Allting bestäms ju i slutändan av vad för sorts personer det är som gifter sig och vad dom har för förväntningar/önskemål och vad för sorts bröllop det är.

Det som generellt alltid förväntas av toastpersonerna är att dom håller i trådarna under middagen och desamma som ska se till att allting flyter på och att serveringen timeas med dom tal/sånger/lekar som hålls och i slutändan också ser till att middagen inte håller på i evigheters evigheter (om inte brudparet vill att middagen ska vara till mitt i natten, isåfall är det toastarnas jobb att sprida ut talen för att det ska funka). Det är alltså viktigt att ta reda på när brudparet planerar att middagen ska starta, hur många rätter som ska serveras och hur (buffé eller servering vid bord) och när ungefär dom vill att middagen ska vara klar. Antal gäster spelar roll i hur lång tid in- och avdukning kommer att ta och står till exempel förrätten redan på plats när gästerna sätter sig så går det såklart snabbare att komma igång. Generellt tror jag att man kan räkna med att servering åt endera håll tar minst 10 minuter och sen ska det förmodligen fyllas på nån form av dryck också. Kolla med brudparet om dom tycker att det är okej att dryck serveras under talen eller om de vill att det sker under "tysta" perioder och kommunicera det till serveringspersonal/serveringschef. Generellt: be om kontaktuppgifter till serveringsansvarig och prata direkt med hen för att sätta ett schema för kvällen. Dom är ofta rätt vana och kan hjälpa till med tidsangivelser.

Sen är det ännu viktigare att ta reda på/känna in hur brudparet vill att middagen ska bli. Varken jag eller Andreas är speciellt spexiga och jag har världens lägsta skämströskel så för oss var det viktigt att det inte blev en massa studentikosa lekar och skämt, men jag har kompisar som älskar sånt och deras bröllop var betydligt mer lekfullt än vårt. Stämningen sätts ju såklart av lokal/pynt/personer, men som toastmaster har man ju ett stort ansvar i att sätta en nivå på nåt sätt. Vanligtvis känner man ju sitt brudpar rätt väl om man blir tillfrågad att toasta, men annars: fråga hur dom vill ha det.

Att toasta ett bröllop handlar, tycker jag, inte så mycket om att synas massor utan mest om att se till att schemat för middagen hålls och att presentera dom som ska tala. Se till att dina kontaktuppgifter kommer ut till alla gäster och be folk anmäla tal senast tre dagar innan bröllopet. Det kommer alltid komma sista minuten-tal så planera in ett par extra slots i schemat för sånt och säg gärna i vid välkomstskålen att spontantal är välkomna, men att den som vill säga nåt gärna får säga till dig innan så du kan påannonsera talet när det passar.

Vanligtvis följer talordningen brudens föräldrar - brudgummens föräldrar - resten. Det går säkert att googla talordning bröllop om man vill vara jättestrikt, men annars är det väl bra att blanda lite så det inte bara blir tal av brudens vänner/släkt och sen bara av brudgummens och fråga gärna när folk anmäler sig vad dom har tänkt göra/prata om så behöver du inte lägga två bildspel av barndomskompisar efter varandra. Just det! Kolla om det finns projektor/ljudslinga samt om det finns tillgång till mikrofoner. Generellt är det bättre att försöka att köra micklöst för folk blir så himla nervösa av att hålla i nåt och prata samtidigt, men om det är mycket folk eller stor lokal eller dålig akustik så är mick ändå att föredra framför att ingen hör nånting.

Vi kör en kort recap:

1) Ta reda på hur brudparet vill att middagen ska vara, menyn, antal gäster och kontaktuppgifter till serveringsansvarig

2) Ta reda på hur brudparet vill att middagen ska vara

3) Se till att dina uppgifter meddelas ut till gästerna och be om maillista till gästerna så du kan skicka ut ett litet mail ett par veckor innan bröllopet och påminna om tal osv.

4) Be om info om talarna så du har något att säga vid presentationen och ta reda på om dom behöver projektor/ljudslinga och be att få materialet ett par dagar innan bröllopet så du kan lägga det lokalt på en dator du har med dig för att slippa vara at the mercy av internetuppkoppling.

5) Ha kul!

Nu står min pappa och tjatar om att jag ska sluta så vi kan gå ut och äta så got to go, hej.







2 kommentarer:

Mirijam sa...

Yey! Jag (och Tobbe) var ju toastmasters på ett bröllop i höstas och jag håller helt med om allt, så här från andra sidan. Jag frågade även brudparet om vilka tre känslor de ville känna när de åkte hem på kvällen, typ, "Tjoho, det blev verkligen X, X och X, precis som vi ville!" I vårt fall önskades roligt opretentiöst och en tredje som jag inte minns, men vi liksom kollade av att våra idéer funkade med ledorden. Vi hade massa olika grejer som gjorde ljud ifrån sig och påkallade uppmärksamhet lite olika varje gång, men vissa vill ju så klart bara ha ett subtilt klirrande i ett glas, och såna grejer är ju lätta att fatta om man har ledord. "Liten vuvuzela" hade tex passat dåligt med orden "dämpat, vuxet och seriöst".

Och – HÅLL KOLL PÅ TEKNIK. Reka lokalen och fixa varenda sladd i förväg, att stå med en vinglig projektor och dåligt ljud under middagen är inte kul för nån. Hände inte oss men det var inte långt ifrån.

Och en sak till: HA ROLIGT! Glöm inte att du är på ett asroligt bröllop mellan varven!

Emma sa...

Ååh, tusen tack till er båda (mina favoritbloggare!!) <3 Ska verkligen försöka komma ihåg att ha kul, just nu är det så mycket med möhippa och det här att man bara känner KAN DET INTE BARA VARA ÖVER. Och hur kul är det!