onsdag, september 24

Bröllopspoll

Hej, hej, hallå! Om nån fortfarande hänger här så tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig lite? Det här med bröllop håller på att driva mig helt jävla bananas, Mest grejen med att allting kostar fyrtiotusenmiljarder när jag kanske tänkte att det väl går att ordna iallafall. Jag och Stina hade ju en 30-årsfest förra året och det kostade kanske runt 15 000 spänn totalt, men då gjorde vi ju all mat själva och alla dekorationer och dukningen och DJandet och städningen och allt jobb och fast det var världens roligaste kväll så var det asslitigt och rätt jobbigt att vara orolig för att allt ska flyta på och well, det vill jag inte ha i huvudet på vårt bröllop. Och jag har kompisar som säkert gärna skulle hjälpa till, men lite samma sak där: jag vill att dom ska kunna gå på bröllopet och bara njuta och inte behöva vara bröllopskoordinerare. Så det vi försöker leta efter nu är helt enkelt en lösning där vi har folk som dukar och dukar av och gör middagen och fixar och well, ja. Kan vi inte ha en liten poll här där ni säger vad ni tror att ett bröllop kostar, vad ni tycker är max och sen vad ni tycker är det absolut viktigaste för att det ska vara ett drömbröllop? Okej, ni får tusen miljarder karmapoäng om ni gör det här. Tack!

10 kommentarer:

Maria sa...

Åh vad svårt! Jag kom aldrig så långt själv, för när vi planerade bröllop fick vi panik ganska tidigt in i räknandet och bara ... äh, vi drar till Vegas. Vilket inte heller var gratis, men mycket billigare än vad vi hade landat på om vi haft ett "vanligt" bröllop.

Men okej, jag tror att ett bröllop kostar runt 1 000 kronor per gäst + cirka 10 000.

Jag tycker att det börjar kännas som för mycket om det drar iväg över 50 000 spänn.

Det viktigaste för att det ska bli drömmigt är, för mig, tror jag:

- att gästlistan består av folk man verkligen gillar
- att toastmademerna/toastmastersarna fattar vad man vill ha för typ av fest och styr därefter
- att det är lagom långa och gärna många tal
- att man känner sig som en million dollars
- att det finns små roliga detaljer lite här och var som gör att det skiljer sig från en vanlig fest. Som någon station där gäster får skriva hälsningar till brudparet, ett fotobås, engångskameror på borden, hemliga uppdrag, något som knyter an till hippan/sexan etc.

Sara: sa...

Jag tänker nog kanske typ 1500/person plus 25 000 kanske. Och jag skulle nog räkna med att lägga kring 100-120k totalt, om jag verkligen ville ha fest-fest.

Helenes underbara jul sa...

Vad är det viktigaste? utgå från det, låt just det få kosta pengar och ta bort sådant som inte är så viktigt. Ha inte efterrätt OCH tårta tex. Ta cava eller mousserande vin ist för champagne. Maten ska vara god men den behöver inte vara extraordinär, folk är där för er skull.


Kanske kan ni dela upp det? Det gjorde några av mina kompisar, de gifte sig en dag med de allra närmaste, bjöd dem på bröllopsmiddag osv. En annan dag hade de bröllopsfesten, som då var lite mer low key och både bruden och brudgummen orkade vara med hela festen och hade haft mer tid att fixa ihop middagen innan. På så sätt skulle du kunna göra en del mat själv och catera en del.

Alkohol. Det behöver inte vara så mycket alkohol, champagne till välkomstdrink, ett vin till förräten ett till huvudrätten, avec till tårtan och sen ett litet utbud av öl och vin till den fortsatta festen.


Men, det hela beror givetvis på hur många personer det är som ska komma på bröllopet.

Så beroende på vilken slags fest ni vill ha kan ni nog hamna någonstan mellan 500-1500 per person.

Anna sa...

Hej.

jag har arrangerat säkert 100 bröllop. jag skojar inte, så tro mina ord:

1. Inte för stor lokal. Då blir det aldrig bra stämning. För det känns som att ni vill ha fest och bar och dans efteråt. Hellre för litet dansgolv än ett för stort.

2. MUSIK. Bra högtalare. Antingen en DJ, eller att du har några kompisar som förbereder sig och levererar grym musik som gänget älskar.

3. Det går att dra ner jättejättejättemycket på serveringspersonal. T ex Varje bord har två st som är dryckesansvarig. 2 st som dukar bort förrätt, 2 som dukar bort huvudrätt etc. Det brukar bli skoj också!

4. Snåla dock inte med:
DISK och STÄD.
Ingen vill gå på ett bröllop och tänka på att imorgon ska jag städa. Mkt hellre vara med att duka innan, göra fint, förbereda.

5. KYL drycken. Finns inte kylar, satsa på igloos, tunnor med vatten och is etc.

6. HA EN BAR! Ta betalt för dryck efter middagen, det är okey. Vill man egentligen bjuda, ta 10 kronor oavsett vad det är (drink, vin, öl). Det tar ner svinnet enormt. Enormt. Jag skojar inte. Annars ser hela lokalen snart fylld med halvtomma glas och flaskor.
(gör namnlappar till glasen? Snygga som man knyter runt foten på vinglaset?)

6. När det gäller mat har du redan koll. Allt beror på lokal och hur köket ser ut.

Lycka till!

Anna sa...

Hej.
Nu kände jag att jag lät besserwissrig. Det menade jag inte.

Christel sa...

Jag hjälpte min bästa vän planera sitt bröllop förra sommaren. Jag tror att de hade samma stil som ni är ute efter - festen var i en lada som vi dekorerade och de serverade grillbuffé och det mesta ordnades av oss innan. Jag drar lite kort (eller okej, jag ska försöka hålla mig kort) hur de gjorde och tänkte inför bröllopet.

De hade en budget på 25 000 kronor och lyckades precis hålla den. Då ska det dock tilläggas att hon är guldsmed och gjorde sin egen ring och ladan är deras egen, och det är ju annars rätt stora kostnader.

Hur som helst, ladan städade vi och hängde pompoms i taket (jag gjorde de små jävlarna, ca 30 st. De två första var roliga att göra, resten sög) och klädde bjälkarna med ljusslingor och dukade borden med vitt tyg som hängde ner till golvet med vit spets som virvlade fram i mitten. I all den där spetsen hade vi höga silverljusstakar med vita ljus, höga glasburkar med marshmallows och sura tefat i pasteller och stora tårtfat med donuts i pastellfärger och stora, vilda buketter med nejlikor, givetvis även de i pasteller. Det var fan fantastiskt, om jag får säga det själv. Särskilt när mörkret föll och belysningen bestod av fladdrande stearinljus och ljusslingor som klättrade upp mot taket.

Blommorna köpte vi innan och gjorde själva buketter av, både brudbukett och bordsarrangemang. Sånt är ju faktiskt inte så svårt som man tror, man blir lite skrämd av de höga priserna och tror att det automatiskt ska vara svårt. Det är det inte, och man kan ju faktiskt öva. Vi hade kollat upp innan vilka blommor som var i säsong och hur mycket det skulle kosta.

Porslin införskaffades på loppisar och var så där avslappnat och omatchat, samma med vinglasen(annars är ju IKEA svinbilligt). Hm, vad har vi mer då? Brudens hår, naglar och make up hjälptes vi tärnor åt med innan. Bröllopshäften hade jag skrivit och knutit ihop innan, samma med rispåsar och griffeltavlor och skyltar.

Angående själva jobbet så hade de i förväg frågat folk om de kunde tänka sig att ha vissa uppgifter. Så ett par var grillmästare och skötte grillningen, vissa plockade fram maten till buffén och andra dukade upp tårtbuffén. Rött vin fanns uppställt på bardisken. Vitt vin, cider och öl fanns i ett stort badkar fyllt med is precis utanför ladan. På dryck var det alltså självservering, precis som med maten.

Angående det där med fixet - jag förstår att ni inte vill behöva tänka på det under bröllopsdagen. Jag tyckte att det gick ganska bra för mig som gäst och vän att fixa och ordna, men så tycker jag ju att det är väldigt roligt också. Men det kanske går att hitta nån i er omgivning som är bra på att hålla många järn i elden och som tycker att det är roligt?

Så, varsågod för den lilla uppsatsen. Hoppas att något av det var begripligt.

Lisa sa...

Beroende på när på året ni har tänkt gifta er kan man ta kontakt med en gymnasieskola, restaurangprogram eller bartenderprogram eller liknande och höra om några vill ha som specialarbete att hjälpa till (hålla i natt, servering, bar) vid bröllopet.

Linn sa...

Gud, tusen tusen tack you guys!

Jag ska ta åt mig alla era bra tips och tänka efter en gång till hur vi ska göra.

Lisa: det är en superbra idé, men jag har alldeles för mycket kontrollbehov för att lägga mitt bröllop i händerna på en nittiotalist, tyvärr.

Elin sa...

Vi gifte oss i sommar, helt jävla fantastiskt(!), här är ett par pinpointers man kan hålla:
* kejtra käket eller var på restaurang. lätt värt pengarna.
* räkna ut hur mycket vin/öl/sprit som kommer att gå åt. dubbla det och ta bort 35 %. vi har fortfarande litervis med sponk kvar. Tyskimporterad, vi säljer om du är spekulant.
* ta det cool, det är en sjukt rolig dag men man hinner inte ett smack!

Allt som allt, vi sket i sånghäften, bordsplacering (man fick sätta sig där man ville förutom honnören), vi hade flaskvin till middagen och sen lådvin och burköl. Visst, det är ett bröllop som kommer att vara ett minne för livet för oss två, men till syvende sist så är det sjudundrandes fest där jag hellre har roligt än planera ihjäl mig!

Hoppas ni får en toppendag!!

Helena sa...

Hej!

Jag gifte mig för typ en månad sen. För det första: You're in for a treat! Så jävla rolig dag, och sån sjuk egoboost. Folk som liksom kommer och tittar på en när man lovar kärlek till en annan person, plus håller tal, sjunger sånger, spelar in filmer osv osv. Helt fantastiskt.

Vi var ganska low key när det gällde vad vi var ute efter, vi ville att det skulle vara en väldigt rolig fest och att folk skulle vara avslappnade och ha kul. Vi var på en bygdegård (vilket är det bästa som finns, men det är ju lättare utanför Sthlmsområdet) för typ gratis, caterade huvudrätten men fixade förrätt och tårta själva (OBS, tårta räcker som efterrätt!). Vi bjöd på all dryck men hade nog kunnat ta lite självkostnadspris. Det var dock av ren lättja som vi valde att skippa det, orkade inte hålla på med kontanter. Sen hade vi liveband i en timme följt av Spotifylista. Hade fyra tjejer som serverade 75 gäster. Det räckte alldeles utmärkt, men då hjälpte gästerna till att fylla på dryck.

Vi hade som sagt 75 gäster och satte en initial budget på 50 000. Sen erbjöd sig våra föräldrar att stå för maten och drycken, så jag har lite svårt att säga vad det landade i till slut. Tror dock kanske 60 000? Men vi tänkte igenom väldigt mycket vad vi ville prioritera, eller kanske framförallt vad vi inte ville prioritera. Därför gick våra ringar på typ 4000 spänn totalt (tips: leta på pantbanker! Fick min vigselring för 350 spänn!Kaplans i Sthlm ska också vara en guldgruva har jag hört)

Vi lyckades också hålla nere kostnaderna för blommor genom att plocka blåbärsris till att ha på borden uppblandat med lite blommor som vi köpte på självplock från en handelsträdgård. Men det beror ju helt på när på året man gifter sig! Tror dock att det går att göra mycket fint med annat än blommor vilket ju också blir billigare. Vi blandade upp blåbärsris i vas med lite allmänt loppisfynd och travar med gamla böcker, det blev fint! Jag funderade ett bra tag på att vara utan brudbukett, men sen ångrade jag mig och gick med självplocksblommorna till en florist som band själva buketten.

Liveband tyckte jag var kul och värt, men jag tror verkligen på det som någon tidigare skrev om att inte ha för stort ställe. Tyvärr blev det så för oss att alla var med och dansade de två första danserna, försvann ut och sen kom tillbaka till de sista låtarna. Men vi som var kvar hela tiden hade skitkul! Spotifylista funkar jättebra, och det var skönt att få välja helt själv vad det skulle spelas för musik.

Till sist - det kommer att bli bra hur som helst! Alla är så sjukt glada och taggade så att det blir en fin fest oavsett vad som händer eller vad man gör. Jag försökte intala mig själv det under hela planeringsprocessen men kunde bli lite för nojig över typ typsnitt på programmen. Samtidigt som jag tyckte att det var jättekul att pyssla med! Så tillåt dig själv att vara helt nördig, men tillåt dig också att släppa om det bara blir ångestfyllt/stressigt.

All lycka till er båda två!