fredag, augusti 23

Vardag

Igår tog jag tag i mig själv och min ångest över att sitta hemma i min smutsiga lägenhet hela tiden och storstädade. Bytte lakan. Torkade golven. Hängde upp en tavla och bytte soffkuddar och "fixade" en trasig stol genom att palla upp den med böcker. Nån jävla nytta ska man väl ha av alla ord liksom. Sen var jag på ett jobbmöte och åt lunch med min kollega och på vägen hem köpte jag en bukett blommor. Because I'm worth it eller som en muta för att faktiskt ta tag i ovanstående. Det funkade iallafall. Nu sitter jag här vid bordet och ser min osmutsiga lägenhet och dom fina blommorna och lägenheten luktar nybakat, för jag slängde ihop en deg i förmiddags och nu finns det morotsbröd som ligger på spisen och svalnar.

Det är så lätt allting, egentligen. Att inte göra nånting gör mig ledsen och ser till att jag tappar liksom fotfästet lite, men så fort jag gör en sak så kan jag göra tusen till av bara farten. Ikväll ska jag dricka vin och äta nåt (förmodligen nötfärsbiffar med potatismos, smörstekta kantareller och nån skysås med timjan och enbär eftersom det är gott och det finns hemma) och kanske kanske gå ut och ta en öl. Jag behöver bara jobba klart och duscha och göra mig lite fin för helgen först. Det bästa med vardagen måste ju ändå vara just helgen. För mmm...helg.

2 kommentarer:

wonderland sa...

Detdär var fint. Liksom, hur du beskriver att bara man tar detdär första steget så då börjar det rulla. Ha en fin helg!

Maria sa...

Jag är likadan. Göra ingenting = massiv ångest. Göra grejer = ingen ångest för åtminstone stunden och ibland flera timmar till.