fredag, augusti 30

Även solen har sina fläckar

Åt precis Billys panpizza till lunch. Orkade bara inte ställa mig och tänka efter vad jag skulle laga och maten som A gjorde igår var så jävla god så vi åt upp alltihop. Han sa att han hade sett receptet på teve och tyckte det verkade gott. Jag var sjukt skeptisk, för det är man när nån kommer hem med en kasse av följande: två citroner, kycklinglårfilé, en kruka mynta, ett knippe salladslök, svarta oliver och en påse mangold. Man ba Ska vi äta? Det där? Ihop? Orkar ej byta blogg samt det går säkert att googla receptet men körtversion (gör ni inte det här stryper jag er) baserat på vad jag tror han höll på med i köket igår:

Mortla 4 vitlöksklyftor med saften av 1,5 pressad citron, 1 kruka mynta, nån matsked honung och lite salt och peppar. Grovhacka kanske 2-3 salladslökar. Lägg kyckling och lök i en ugnsfast kastrull och häll på joxet. Blanda om lite så all kyckling får lite love och häll sedan på en halv (normalstor) burk oliver. Kör i ugnen på 200 grader i kanske 30-40 minuter, eller tills den är klar. Stoppa in ett gäng små kvisttomater med salt, råsocker, olivolja och lite timjan i en form bredvid. Vi åt det med ris, men det är säkert gott med couscous eller bara lite ångkokta grönsaker. Mangolden hade vi i och för sig också, men det var inte så gott. Byt ut den mot bladspenat och gör en dressing på olivolja, citronsaft, salt och peppar.

Nu måste jag jobba, hejdå.


Inga kommentarer: