onsdag, januari 25

Om sömnen och barnet

Jag är ensam hemma ikväll för Andreas är ute och blir wine and dine:ad med jobbet. Ellen somnade enligt plan kvart över åtta. Ja, vi införde ju en nattningsrutin där för några månader sen när en nattning kunde pågå i en evighet och alltid slutade med att hon sov på mig i soffan och jag typ ville amputera av mig kroppen för jag aldrig fick vara ifred. Den gick ut på att äta (hela familjen tillsammans) kl 19, tvätta, byta till pyjamas, busa i sängen, läsa tre böcker och ge en flaska ersättning och sen dansa till musik tills sömn inträdde. Den havererade lite under julen men kvällsrutin 2.0 har nu uppstått. Vi försöker äta mellan sju och halv åtta och sen kör Andreas tvätta, borsta tänder, byta till pyjamas och om det är min hemmadag så nattar jag och om det är hans så nattar han. Hon somnar alltid om klockan är efter åtta, men på tre sekunder om den är efter halv nio. Oavsett så verkar hon längta efter att sova för så fort vi har letat rätt på snuttefilten och nappen så gosar hon in sig och mmmm:ar. Sen sätter vi oss i sängen och så fort hon ser flaskan så spottar hon ut nappen och sen somnar hon så fort flaskan är tom. Tidsåtgång: tio minuter tops. Det är en micket bra rutin om jag får säga det själv. NO JINX!

Hon har nästan nästan slutat vakna på kvällarna också. Vaknar bara typ efter en timma och vill ha nappen och sen ibland en gång till men då vill hon inte bli upplockad, bara typ nej jag vet inte, glodd på. Hon vill att jag står vid sängen och tittar på henne? Då somnar hon med en gång, knasiga unge. Vi brukar ge henne en flaska när vi går och lägger oss vid halv tolv och sen är hon tyvärr lite av en gris på nätterna och vaknar och skriker och bökar och grejar och käkar två gånger. Den där krossansiktesmileyn är väldigt väldigt vähähäldigt passande för att beskriva min känsla kring detta. Nu senaste typ veckan har hon sovit till två-tre, vaknat för att käka och sen sovit till sex-sju och käkat en gång till så FINGERS CROSSED så kanske det håller på att vända. Jag orkar fan inte vakna en gång i timman nåt mer. Det känns som att mitt sömnbehov är ändlöst. Inatt t ex så var det Andreas natt (den som ska ha dagen tar natten) och då vaknar jag ju typ bara precis när bebin vrålar och somnar om (två gånger inatt) och jag somnade halv elva och sov till halv nio så en kan ju tycka att jag borde vara utvilad men nejnej, jag är JETETRÖTT. Ska väl ändå vara nöjd för att barnet verkar fatta att natt är natt och morgon också är natt och sover ofta längre än åtta men ändå. Vi bör väl kanske vänja henne av vid att käka på nätterna också typ...snart men alltså jag orkar inte med vrålandet krälandet kastandet joxandet och vaknandet fyrtiosjutusen gånger. Får hon mat blir hon tyst och somnar om och hon drar liksom i sig en flaska per gång så det verkar inte vara snuttbehov heller? Vi försöker ge henne mer mat dagtid men hon är snart nio månader och eh jag vet inte hur andra niomånaders funkar men vårt barn äter bara om hon känner för det. Vill hon inte så kniper hon ihop munnen och slår bort flaskan/skeden. Så tiden/barnet får väl utvisa vad det vill antar jag.

Jaha, vad gör ni då?

5 kommentarer:

Den där om Jenny sa...

Förlåt för tips du kanske inte vill ha. Hoppar ner lite så du kan ignorera om du vill.

Fick sån himla nono! första gången vi var hos tandläkaren med Fimpen för att vi gav mat (välling) efter tandborstningen. Vi visste fan inte att det var ett nono och sen var det jättesvårt att vänja honom av vid matning innan sömn. Tänkte att du kanske ville veta. Vi sket faktiskt i det med de andra barnen så här fick du ett råd jag inte ens följer själv.

Sömnen: runt nio månader sover de oftast skitdåligt pga den där LÄMNA MIG INTE!-fasen. Går över om någon vecka/månad. Kram!

Anonym sa...

BVC brukar harva på om att "som barnet somnar kommer det vilja somna om", alltså om man matar till sömns behövs mat för att somna om. Jag vet inte men vi har levt efter devisen mest sömn åt alla vilket inneburit att vi matat om det krävts för att somna om och skitit i att vara konsekventa. Tänker att barn lär sig konsekvens med tiden. Runt 1 år vägrade vi mata på natten men insåg efter ett tag att värt barn av olika anledningar faktiskt (fortfarande vid 2år) är hungrigt på natten och då blir det perioder om nån vecka då vi kör en vällingflarra per natt. Sen upphör det, osv. Matar inte till sömns. Rörigt inlägg men budskapet- barn är olika och kör på det som funkar för familjen så löser sig det mesta med tiden.

Rufsemaja sa...

Hallå!
Läser ofta, men kommenterar inte lika ofta :)

Vi har inte alls samma situation då vi träffade vår lilla Smultronsmula vid 11 mån ålder i Kina. Hon åt glatt allt vi stoppade i henne och när hon vaknade mitt i natten fick hon välling och somnade raskt om. "Problemet" var att hon kissade så enormt mycket att det blev inte bara välling utan ny blöja och pyjamas samtidigt. Jobbigare än bara hala fram flaskan. När BVC kom och tittade på hemmet sa man att hon inte behövde äta mitt i natten, hon hade dock upptäckt att det var gott och mysigt så hon fortsatte med det. Vi ändrade då rutinerna till att ge gröt med filmjölk på kvällen som sista mål, det tog inte många nätter förrän vaknandet upphörde och även blöta pyjamaser var ett minne blott. Jag antar att hon blev mättare av gröt och det innehåller ju inte lika mycket vätska. Gröten körde vi på med i flera år, tills en dag då den kom upp igen av okänd anledning, då var också den sagan all.
Men som sagt, alla barn är olika.
Lycka till!
/Ullis

Pippigull sa...

Mina två barn ville också äta på natten och vaknade och grät efter amning (men hade väl varit samma med flaska).

När den äldsta var ca 10 månader tog jag några skrikiga nätter där jag bara gav honom vatten om han vaknade och vill ha mat. första natten var det 2x45 min skrik andra natten kanske 2x 5 min och tredje natten nästan helt lugnt. Lilla började jag med tidigare (7 månader).
det är några nätter av hell men de behöver inte äta rent näringsmässigt vid den åldern så de flesta barnen kan lära sig att inte äta på natten. Jag bestämde snabbt att kl 5 var det iallafall morgon så från 5 kunde den som vaknade få mat (flaska eller bröst).

lycka till!

Linn sa...

Jenny: Haha. det är LUGNT! Du får tipsa precis hur mycket du vill! Vi fick samma sak hos BVC förra gången vi var där, men well hennes minitänder får tåla att få mjölk på sig i nån månad till. Och med sömnen: alltså det verkar ha vänt?! NO JINX! Eller alltså hon vaknar ju och vill käka (ska ta tag i det....sen) men somnar på typ noll komma tre sekunder och ligger sen still. YEY!

Anonym: Äh, alltså jag tänker att det är sjukt olika på olika barn. BVCs råd brukar jag mest se som typ generella (förutom typ slå ej barnen och sånt såklart). Ellen käkar på kvällen nu för att hon annars skulle vakna efter två timmar och vara hungrig och då dessutom tro att hon har nappat och att det inte är natt (har provat, funkar ej). Dagtid somnar hon i vagnen eller i famnen och på kvällen kan hon lika gärna somna i famnen. Vi har anammat samma som ni och kör på vad som helst som gör att alla får sova så mycket som möjligt. Jag hoppas det löser sig med tiden också.

Rufsemaja: Välkommen till kommentarsfältet! Grattis till Smultronsmulan! Vad bra att ni hittade ett sätt som funkar! Jag har också hört att dom inte behöver äta och att man kan ge vatten osv men det kräver ju lite att maten hon käkar på dagen räcker över natten. Ellen käkar ju som sagt mjölk klockan åtta men hon äter mat OCKSÅ klockan sju. Antingen en portion av det vi äter eller en stor portion grekisk yoghurt och/eller gröt. Hon sveper ändå en hel flaska ersättning direkt efter och vi kan ju inte mata henne mer precis innan eftersom hon redan käkar tills hon inte vill ha mer. Aja, tänker att det väl löser sig med tiden. Förhoppningsvis kanske hon kan börja acceptera välling snart och inte bara äckelspotta.

Pippigull:
Ja, men om det fortsätter och hon inte självmant lägger av trots mer mat och/eller välling så lär vi väl prova det där också så småningom. Eftersom jag är lite lat och dessutom HATAR när hon skriker så lär vi stå ut ett tag till med vaknandet.