måndag, november 7

Mina föräldralifehacks

- Andreas sätter på extra mycket kaffe på morgonen så jag bara kan sätta på kaffebryggaren och värma det som är kvar. Tidsbesparing oklar, men jag slipper juggla morgontrött bebis som bara vill bli buren med att plocka fram kaffe och filter och mäta och greja och hälla.

- mathem.se. Okej, vi började redan när jag var preggers, men nu är det gött på riktigt. En veckomatsedel för att slippa vad ska vi äta? jag vet inte, vad vill du ha? jag vet inte, bestäm du varje dag och hemleverans för att slippa packa in barn i bil, packa ur barn ur bil, handla, ojoj barnet är visst förbannad eh om jag går iväg med henne en sväng så kanske du kan ta korven och osten och...

- Prägla musik på ungen. Jag lyssnade jättemycket på First Aid Kit när jag var gravid och när Ellen var några veckor och typ otröstlig så satte vi på lite musik mest för att få nåt annat att fokusera hörseln på och hör och häpna, ungen tystnade och somnade. Sen började vi använda First Aid Kit varje gång hon skulle somna i förebyggande syfte och nu har vi henne så satt på First Aid Kit och en speciell låt att hon somnar innan låten är slut V A R J E kväll.

- Prova att lägga en filt över pannan/ögonen på barnet när det ska sova. Nu var det visserligen vårt barn som självmant visade att hon ville ha facet täckt genom att dra en scarf över huvudet och VÄSA åt oss om vi försökte ta bort den innan hon somnade och sov typ huuuur länge som helst.

- PYJAMAS MED DRAGKEDJA! Helst en sån där fancy version som har dragkedja åt två håll, men så länge som den har en dragkedja så är det okej. Senast igårkväll blev jag vansinnig på Ellens knappyjamas för vet ni hur jävla svårt det är att byta blöja och sen hitta RÄTT jävla knapp och till och med hitta rätt jävla ben att knäppa ihop utan att ungen vaknar? För svårt visade det sig. Ungen sov med pingvincape istället för pyjamas med ben.

- Lär barnet att dricka ersättning kall. Nu har ju vi helmatat Ellen på ersättning så det är klart att det här hacket spelar störst roll för oss och folk som oss, men även om man ger ersättning lite då och då så är det en fördel om barnet inte måste ha allt kroppstempererat. Vårt barn är iofs helt obrydd och dricker allt, även kylskåpskall mjölk, så vi gör iordning en flaska innan vi går och lägger oss så det bara är att gå upp och hämta i kylskåpet när hon vaknar och är hungrig.

- Ge barnet ersättning. För oss/mig har det förmodligen varit life saving att vi kan mata henne bägge två och dela på nätter och dagar och whatever. Jag har absolut ingenting emot amning och det här är inte nåt amningshat, men om det finns nån som vill ha lite pepp på ersättning så kommer den här: DET ÄR FANTASTISKT. Hur en väljer att mata sitt barn har ingenting med anknytning att göra, om något så har väl pappan/partnern isåfall en större möjlighet att umgås mer med sitt barn pga kan mata. I övrigt kan man göra det precis lika mysigt, mata i samma position, mata med bar överkropp (eller inte) och framförallt: man kan få sova lite. Och träffa en kompis på kaffe och inte vara bara mamma. Vill och gillar en att amma, gött för er, kör på! Om en känner njae alltså jag vet inte, det går lika bra att skita i det! Det blir människor av barn uppfödda på ersättning också.

- Förstör inte det som funkar! Skit i vad "vänliga" människor med tips säger och bara kör på. Om ert barn vill käka upp och ned med en filt över huvudet, låt hen. Om barnet vill somna i famnen, låt hen. Om barnet vill sova själv, låt hen. Gillar hen en specifik napp, köp tio till. Ahmed ni fattar, så länge det funkar för er och ger er mer frihet och tid, kör fucking på! Det inkluderar att lyssna på grejer jag säger också såklart.

Okej, nu sitter hon och försöker bita i skärmen här så hejdå. Tipsa gärna själva också!




5 kommentarer:

S.W sa...

Asbra tips! Vi bor så inga matkassar kan levereras hem, annars hade jag kört på det direkt. Nu med tredje barnet så delammar jag (pga älskar att amma) och pappan (hans första barn) flaskat 1-2 ggr om dagen. Oh heliga luft!! Det är ljuvligt, jag kan ta sovmorgon, bli sjuk, åka iväg en sväng och hon har det gött med sin pappa. Särskilt praktiskt i morgonstöket då två stora barn ska iväg och det bara är jag som har körkort.

Håller med om allt du skrev, har inget mer att tillägga.

Mirijam sa...

SELE/SJAL ffs! Två händer fria är det största life hacket för föräldrar! Vi gör kaffegrejen fortfarande fast yngsta är 1.5 år, fast den som kliver upp först häller upp på termos. Och så förespråkar jag ju snitt, men det kanske är en annan lista..? :)

Hanna sa...

Tackar för tips! Det sista är kanske allra viktigast ändå.
/Preggo i vecka 39

Linn sa...

S.W: Haha, ja alltså om jag har lyckats få med tips så ett proffs på föräldraskapet som du är nöjd så är jag SJUKT nöjd. Hoppas ni har det mysigt!

Mirijam: Ah, ska tipsa om prylar i ett eget inlägg tänkte jag. Men sjal/sele och babysitter räddade oss ganska många gånger. Den vi fick av er är BÄST. Vi använder den fortfarande typ varje dag och den funkar även nu när Skrällen kan sitta själv iom att ryggläget går att dra upp till fullt sittande. Den andra vi har hänger hon sig bara framåt i nu. Och snittet vill jag gärna prata om/veta mer om eftersom nästa barn (om vi kan få fler osv) kommer födas med snitt. Har läst allt i din blogg och på preggo preggo, men kanske konsultar dig på fejan när det närmar sig också.

Hanna: Alltså lycka till! Det är svinhäftigt och överväldigande och som vanligt och enerverande och alldeles alldeles underbart.

Maja sa...

Åh! Blev glad av det här. Som förstagångsgravid suger jag åt mig alla tänkbara tips från personer som verkar vettiga (och försöker slå dövörat till de ovettiga).
Gärna pryllista också när du orkar/hinner! Heja dig.