tisdag, november 8

Föräldralifehacks - pryledition

Ahmen vad roligt att ni gillar tipsandet! Det finns ju liksom ingenting jag egentligen gillar mer än att tycka och tipsa men eftersom jag inte vill vara en vidrig now-it-all som kommenterar allt så brukar jag ju få bita mig i tungan (det går väl bra ungefär 50% av gångerna, dom andra kan jag tydligen inte låta bli, felåt världen). Men här i bloggen får jag ju tycka precis vad jag vill ju! Hurra! Nåväl, fortsätter här föräldrahackslistan men prylar som har räddat oss.

- Babynest. Babynest babynest babynest. Vi tog med vårt till BB och sen har hon aldrig lämnat det. Eller well, nu är hon för stor så nu sover hon i sängen (buhuuuuuu min bääääääbis) men hon vilar i det på dagarna. Så jävla bra pga 1) det han kanter en kan lägga ungen nära så hen tror hen är i famnen (*lurad*) och 2) ungen tar bara så mycket plats i sängen som nestet tar och 3) en slipper oroa sig för att rulla på/över ungen och 4) det är bra att ta med när man reser så blir det samma sovmiljö för bebin och alla vet ju att bebisar gillar att känna igen sig.

- Bärsele/sjal. Alltså I cannot stress this enough, köp en/låna en! Av nån anledning provade jag inte vår förrän Ellen var typ 6 veckor men det var rena himmelriket att plötsligt ha två armar och liksom få saker gjorda trots klängig bebis. Också bra när dom är gnälly mcgnällface pga närheten och skumpandet söver rätt snabbt. Dom två första månaderna proppade vi ner Skrällen i selen varje gång hon blev övertrött eller överstimulerad eller bara varallmän gnällig. Så jävla gött. Vi har en babybjörn och en ergobaby (llånat bägge av snälla kompisar) men jag använder bara babybjörnen pga gillar inte grodpositionen i ergon. Men, each to their own. Sjal är säkert också bra men med tanke på min fäbless att bli vansinnig på döda ting som inte gör som jag vill så kändes saker med knäppning säkrare för oss.

- Babysitter! Att använda t ex när man vill duscha eller typ klä på sig eller käka eller egentligen närsomhelst. Vi har en babybjörn med sån där leksaksbygel och en beemoo (tror jag den heter, fick av Mirijam i somras). Babybjörnen var svinbra när Ellen var pyttis, men när hon blev typ ett par månader så ville hon inte ligga ner så mycket och så fick vi beemoo som är ställbar i både sits och rygg som hon bara ÄLSKADE. Den kan hon fortfarande använda och sitta i när vi soffhänger och inte orkar ha koll på henne.

- Babygym eller mobilbåge. Alltså allting som roar dom små liven och ger en fem tio femton minuters andningspaus är bra grejer.

- Filtar. Se tidigare inlägg, men också för att linda om när dom är spädisar. Alltså jag pratar inte om USA-mumielindning, men att vika runt en filt runt bebin när den ska ligga själv kan ge trygghet. Vi virade runt innan vi lade henne i famnen för när vi sen lade ner henne i babynestet när hon hade somnat så fick hon inte mororeflexen (veva med armarna) och väckte sig själv plus kunde behålla lite värme och inte gå från varm famn till kallt nest. Rent generellt gillar många barn att ha det lite trångt, vilket ju är rätt logiskt om en tänker efter. Det är ju inte direkt eoner av plats i magen liksom.

- Napp. Ta med till BB och försök. Jag säger inte att livet blir tusen procent lättare men eh livet blir tusen procent enklare när deras sugreflextröstmekanismgrej funkar även utan käk.

- Speldosa. Vi spelade varje gång vi skulle byta blöja i början och sen varje gång hon var ledsen som nån form av distraktion. Det kan fortfarande typ funka fast hon är stor.

Okej, det var nog allt tror jag. Igen, tipsa gärna ni också!

3 kommentarer:

Den där om Jenny sa...

När vi låg på neo med Fimpen fick vi veta att napp även kunde hjälpa mot psd. Win! Tills han blev fyra år och vi skulle få honom att sluta.

Lfthmn sa...

Ett rungande AMEN på samtliga. Det ena jag kan lägga till är Ikeas mjukispandor. Det är något med det svartvita. Vet ingen enskild gosedjursmodell som så många ungar fäster sig så vid. Och så perfekt att man kan köpa tio stycken att ha hemma och byta ut för tvätt varje vecka, samt gär inget om man tappar bort en på Ica för det finns alltid fler.

Bara jobbigt när man är på Ikea och barnet, som tror att det bara existerar en enda panda i hela världen, får syn på de hundratals i bingen på barnavdelningen. Vojne, vojne.

Anonym sa...

Bor ju i Australien och här är det typ lag på att linda bebisarna. Ingen förstår typ hur en bebis kan sova utan att vara lindad. Här säger man att det motverkar SIDS. (Hur kan det vara så olika? Så störigt när man läser fakta och råd från båda länder.)
Svensk som jag är tyckte jag det var superkonstigt med första barnet och stretade emot i början. Nu med andra barnet så har jag lindat, iallafall för natten, och han älskar det. Sover så gott!

Håller med om alla dina tips för övrigt! Jag har också baby Björn men får så sjukt ont i ryggen av den. Testade sjal med detta barn, tänkte att det skulle vara så smidigt men blir bara så sjukt irriterad på allt tyg! För mycket tyg.

Kram till dig och världen på sorgligaste Trump-dagen

/Hannamag