fredag, februari 15

Men KUKEN

Ok, så vi servar biljäveln. Vi har i typ ett års tid eller mer varit borde vi byta bil nu innan den passerar medelåldern och börjar kosta pengar? för den är snart åtta år och passerade förra året 11000 mil. En helt ok bil obs! Bara att det är ungefär 10000 mil som brukar vara nån form av gräns för när ”krånglet” börjar och vi har redan sett lite smågrejer i form av dörrar som inte går att stänga vid minusgrader (?!) och parkeringsvarnare som piper lite oförklarligt och sånt. Men sen har vi tänkt att nej, men bilen är ju inte GAMMAL och tietusen mil är ju nästan ingenting och den är ju redan betald och blablabla. Så vi har inte gjort nåt mer än att återuppta samma konversation med jämna mellanrum och leave it at that. Och så nu. Först nån himla 12000-mils service som med byte av bränslebla...snark för 5000 kronor och sen ringde teknikern och sa att bromsarna bak började ge med sig. 2000 kronor till. Och sen sa han att styrväxeln (?) hade börjat läcka och att sånt inte går att laga, bara byta ut. Och OM försäkringsbolaget tar notan är självrisken mellan 5-7000 kronor och om dom anser att det är ”slitage” så får vi coppa hela skiten själva på kanske 12000? Så minst 12000 kronor och max 19000. BILJÄVEL!

Och sen, SEN! Jag hade missat att jag närmade mig taket på RUT (jag vet, buhu stackars mig) så när vi flyttade täckte mitt RUT-avdrag futtiga 316 av ca 13000 kronor i avdrag så vi fick en faktura på resten. Så jag svarade med vändande mail 23 januari när vi fick reda på det att dom kunde byta till Andreas personnummer och ta det på honom istället (helt ok enligt Skatteverket). Sen svarade dom inte på det mailet. Inte heller på uppföljningsmailet jag skickade. Så jag skickade ett tredje mail förra veckan där jag frågade hur det gick (mycket tillmötesgående och trevligt för övrigt) och fick svar från fakturapersonen att hon hade skickat ärendet vidare till ansvarig hos flyttföretaget 2 gånger men att hon skulle se vad hon kunde göra själv. Idag fick vi svar från Skatteverket att avdraget nekas pga skulle ha efterfrågats innan 31 januari. Alltså 7 dagar efter mitt första mail. Så nu måste vi betala 13000 kronor pga slarv från min sida och jävla nonchalans från deras.

Trettiotusen kronor på SKITGREJER. Jag är så jävla less. Och arg. Och jag tänkte skriva fattig men det är verkligen ett hån mot alla som faktiskt lever under jobbiga ekonomiska förhållanden. Jag hade bara hellre sluppit dom här jävla bajsfakturorna och sparat pengarna till roligare grejer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså jag brukar aldrig kommentera (såå uttjatad inledning, men ändå sann), men du skriver så bra och jag älskar dina uttryck!!

Som en fellow ekonom säger jag bara att du borde gräla lite till på fakturapersonen (eller whom ever som finns där bakom) - för du har ju reklamerat i tid!!
Att de sedan inte pallar ta tag i administrationen?!

Ett tips till, går det fortfarande inte;
Se till att de flyttar fram fakturadatumet och allt så ni kan ta det på dina 2019 pengar istället (det kan de faktiskt också om de bara vill vara lite kundvänliga)

Stor kram Marie

Linn sa...

Tack Marie! Jag skickade ett mail till samma idiot som inte har brytt sig om att svara på nåt av de tidigare mailen (plus infomail och ansvarig säljare) men iom detas urusla kundservice så förväntar jag mig inte direkt ett svar. Jag kommer ringa nästa vecka och prata med dom också för 13000 är seriösa pengar. Hade det rört sig om nån tusenlapp hade jag förmodligen låtit det vara från början men det är för mycket pengar att bara ignorera. Tänker att dom kan komma med ett lösningsförslag först och annars får jag väl ringa nån högre upp. Är ju åndå lite av en pitbull när jag sätter den sidan till. Men ändå! Risken finns ju att vi måste betala.

Tove sa...

Jaha, är 10 000 mil en "gräns"? Det verkar stämma med våra erfarenheter också. Vi köpte en bil som gått 10 000 mil och efter ca två år började den krångla och kostade tillslut mer i reparationer än vad vi betalat för den. Vi fick spel och sålde skiten under mellandagarna, vilket måste vara den absolut sämsta tiden på året att sälja en bil. Vi fick nästan inget för den och nu lever vi utan bil men med varsin elcykel som kostade ca 20 000 i inköp styck, men de har inte krävt någon nämnvärd service, än.

Det kanske inte är något alternativ för er, men vi tycker det är bra! :)