torsdag, juni 1

Rutinultraljudet

Vi har varit på rutinultraljud nu. Jag hade sett fram emot det jättemycket för herregud det är inte så många gånger en får möjlighet att glutta på sitt barn innan den föds liksom. Vi fick Världens Tystaste Barnmorska. Det var hemskt! På de andra fyra ultraljuden vi har varit på har dom alltid varit här är hjärtat och här är ryggraden och här är... men den här bara kladdade runt i tysthet, tittade på huvudet i tjugo minuter medan vi blev mer och mer övertygade om att barnet var svårt sjukt innan hon öppnade munnen och sa att hon skulle vilja att den rörde lite på huvudet för hon såg inte nacken så om jag kunde röra lite på mig kanske? Sen var hon tyst i ett par minuter till innan hon gav mig en handduk och sa ja, här kan du torka dig innan hon gick och började knappa in grejer i datorn. Vi ba eh ok ska vi sätta oss här eller? Är det nu kristeamet kommer in och allting går åt helvete? Men nej, så var det inte.

Jaha, 25:e oktober blir det då. Moderkakan i bakkant, normalt hjärtljud, väldigt rörlig bebis och normalt med fostervatten. Var det nåt mer? *menande blick mot dörren*

Vi som faktiskt ville veta om det är en kille eller tjej den här gången frågade lite försynt om hon hade sett vad det var kansle? Nej, jag tittade inte. Så det var bara att gå därifrån. Både jag och Andreas var ganska chockade över hur konstigt det kändes att inte ha fått vara liksom med under undersökningen och ännu mer chockade över att bebin därinne tydligen mår alldeles prima. Har fortfarande ganska svårt att förstå att vi ska få ett barn till om jag ska vara ärlig, men det är klart att jag är jättejätteglad för att allt verkar vara so far so good.


3 kommentarer:

Christel sa...

Men va, det där är ju tusan inte okej. Tänker att det är viktigt för anknytningen etc. att ni är delaktiga i ultraljudet. Kan ni prata med er vanliga barnmorska, säga att det inte kändes bra för er? Plus att det kan vara bra för den som utförde ultraljudet att veta att sättet som det gjordes på skapade en oro hos er.

SARA sa...

Men gud vilken upplevelse! Känns inte okej. Var går du? Jag trivdes hos Mama Mia söder annars: gulliga barnmorskor och utförligt RUL där sköterskan pratar OCH kollar kön om en vill. Men det borde visserligen vara standard överallt kan en tycka.

Linn sa...

Christel: Alltså min första tanke efteråt var att tjata mig till ett till bara för att. Jag har pga astma käkat kortison vid flertalet tillfällen den här gången så jag borde kunna få ett tillväxtultraljud för att "dubbelkolla" även om jag och min läkare egentligen är överens om att det inte ska påverka alls i mängderna jag har ätit. Och klart jag borde ta upp det med barnmorskan, men vi har liksom så himla mycket att avverka vid nästa besök som är "specialgrejer" så det känns som att feedback/gnäll över ultraljud kanske blir en sak för mycket. Men finns det tid så ska jag absolut ta upp det!

SARA: Jag går hos Barnängens barnmorskor på Södermalm (södersidan av hammarby sjöstad). Vi gick dit förra gången och det funkade helt okej och den här gången har vi fått en jättebra barnmorska så henne är jag ju nöjd med. Men dom tillhör SöS på nåt sätt så våra ultraljud görs på SöS/förlossningen, vilket ju också gör att feedbacken blir lite krånglig för att det ska nå rätt person. Jag tror att hon gjorde ett utförligt UL, hon sa bara inte vad hon gjorde och varför. Men alltså jag ska försöka få in ett till för att det vore mysigt att se hen igen. Hon vi hade på kuben den här gången var AMAZING och var supertydlig så vi känner ändå att vi har fått en rätt bra genomgång av att den där inne mår bra. Men klart det känns lite snopet liksom.