måndag, juni 26

Jag har ångest som fladdrar runt i bröstkorgen och går ut som myror i benen. En känsla som är svår att skaka av även om jag kan gissa mig till vad den handlar om. Det är tiden. Tiden tiden tiden. Jag har fyra arbetsdagar kvar till semester och jag kan inte vänta tills jag får vara med knasfian dygnet runt men det stressar mig för efter dom fyra dagarna och fem veckorna ledigt är det typ två månadera arbete och sen kommer det ett barn. Jag är inte riktigt med i huvudet när det kommer till det här med att det ska komma ett till barn, en liten liten knubbig och mjuk bebis. Jag har ju min bebis? En till? Typ snart? Va? Det gick rätt snabbt från känslan av att vilja ha en till till prat om detsamma till befruktat ägg i livmodern och hur tacksam jag än är för vår fertilitetskompabilitet så gick det jävligt snabbt och med en ettåring i hemmet så försvinner tiden och nu ser jag jävligt preggers ut och Nya Bebin sparkar ofta och mycket och visar sin existens i allra högsta grad men i huvudet har jag inte fattat helt. Och det stressar mig att jag bara ska jobba två månader till, som sagt. Jag tänker mer på jobbet än på bebin. Mer på barnet jag har än på bebin. Hell, jag tänker mer på kaffe än på bebin. Och Andreas har inget jobb och även om jag inte är orolig för att det inte kommer lösa sig så ver jag ju inte hur det kommer påverka min tid. Hur länge ska jag vara föräldraledig? När kommer han börja nytt jobb? Kan vi göra som vi har planerat? Ska jag vara hemma längre? Ska han ta första delen istället för andra? Inte för att nån av oss vill det, men blir det kanske bättre e g e n t l i g e n? Och Andreas, hur länge kan han vara hemma innan han dör av tristess? Kommer jag vara nybliven deppig hormonmorsa och han deppig uttråkad hemmafarsa? HALLÅ VÄRLDEN GE MIG NÅT SVAR?!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul med en till baby!

Hur ser Andreas situation ut med anställning?

Om han t ex fortfarande har anställning och lön när bebisen kommer är det ju guld om han kan vara med barnet först. Skyddad SGI utan att behöva anmäla sig arbetssökande. Tror ev hans SGI är skyddad även utan anställning tills barnet är 12 mån? Så slipper han AMS-stress och jobbsökarstress i början.



Linn sa...

Tack!

Alltså rent pengamässigt har vi ingen stress alls. Andreas har tagit en deal med jobbet så vi har helt normala inkomster/f-penning till typ början av 2019 om vi vill. Att han letar jobb är bara för att han vill jobba för han har varit föräldraledig snart ett år (6 mån halvtid, 6 mån heltid) med Ellen och behöver träffa lite vuxna människor (han får jobba under deal-tiden men är fortfarande anställd). Men det hade varit en bra grej om han hade börjat om vi tänker att hans nya jobb eventuellt påverkar uttaget av föräldraledighet för barn två beroende på när han börjar, men han vill gärna jobba till hösten och jag vill gärna vara hemma med lellbebin. Han kommer såklart vara ledig med nya bebin också, men exakt när det blir är väl mer osäkert. I "värsta" fall får jag väl vara hemma ett drygt år och så tar han nio månader efter det så får barnet börja på förskola senare bara. Alltså vi har verkligen lyxproblem eller icke-problem egentligen, det är bara jag som får ångest av osäkerhet.

Tack för tipsen ändå! Du har helt rätt i att det i normaltillståndet hade varit det bästa. Vet dock inte hur sgi-skyddet funkar för mannen när barn två är mindre än 18 månader yngre. Min sgi är ju autoskyddad pga det men vet inte hur det funkar för partners?

Anonym sa...

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du ska vara föräldraledig.

Du kan ha rätt till ersättning från oss under föräldraledigheten om du är privatanställd arbetare på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår föräldraförsäkring: http://www.afaforsakring.se/Forsakringar/Forsakring-vid-foraldraledighet-och-graviditet/

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

Vänliga hälsningar
Charlie
AFA Försäkring

Linn sa...

Hej Charlie,
Tack för infon, men AFA är ej applicerbart för mig. Mitt företag är inte kollektivanslutet you see.

Linn sa...

Ah, ser också att det gäller arbetare. Är tjänsteman så faller ut på det kriteriat också. Men bra med uppsökande kundtjänst!