torsdag, augusti 13

Lite pladder och ett par tips

I våras började jag följa lite fashionkonton på instagram med folk som inte är modellsmala. Dels för att var lite trött på enformigheten hos de konton jag följer, men också för att jag, trots min stora aversion mot utseendenormer, ändå bara följde standarden. Jag skäms för att säga att jag först kände att det var lite...jag vet inte, obekvämt? Ovant iallafall. Men nu? Alltså det är så jävla gött att se bikinibilder på kvinnor av massa olika storlekar och vad min blick har ändrats alltså Nu känner jag inget ovant utan ser bara kläderna/outfiterna istället för modellens kropp och det är ju liksom hela vitsen. Det är egentligen en självklarhet att det finns människor med över storlek 42 som är jävligt intresserade av mode, men oftast när de får plats i smalmedia så handlar det om big is beautiful vilket fortfarande på nåt sätt är ett statement om size. Jag vill följa ett flöde där storlek inte ens tas upp utan bara är. Jag måste börja följa fler konton, men jag kan ändå tipsa om emmisnicker och Rue107.

6 kommentarer:

Jojjo sa...

Linn, du är fantastisk. Varför kan vi inte alla bara få vara?

minahistorier sa...

bra tips, tack! kände att jag behövde det just nu, känner mig själv oerhört fixerad vid min kropp. känner mig starkare pga har börjat träna mer, men det gör samtidigt att jag känner en kroppsfixering som oxå handlar om att det ska synas att jag tränar, att min kropp ska bli snyggare. och då behöver jag fan tänka att snyggare är inte alltid lika med mindre, det kan oxå handla om mer energisk!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Bra, bra. Ögat måste vänjas, vi är så fullpumpade med dessa perfekta kroppar att vi inte vet något annat. Och trots att jag inte vill haka på smaltrenden så gör jag det, både medvetet och omedvetet. Och skäms lite över det, att jag inte kan låta bli, att jag inte kan stå över idealen. Lägger upp en bild på mig själv nånstans och allt som oftast lägger jag till en skämtsam kommentar eller ursäktar mig på något vis. Och då är jag ändå inte ens särskilt tjock. Så jäkla tröttsamt, allting.

Eelena Blomkvist sa...

Tipsar om Hulkens_Ytligheter på Insta!

Linn sa...

Jojjo: Agree!

minahistorier: Det är ju ett skitsvårt ämne för jag tror att alla vill känna sig snygga. Problemet som jag ser det ligger ju i att vi bara ser en sorts snygg i taget hela tiden. Antingen vanliga smalmedia eller strong is the new skinny hos hälsomedierna eller big is beautiful i plussizekategorin; alla lika exkluderande på sina sätt. Vi får liksom kategorisera utseende istället för att bara embracea att alla faktiskt är snygga på sitt sätt. Alla har ju sitt eget utseende och då borde det ju mer handla om att hitta en stil som varje person tycker är snyggt vare sig det är kläder, smink eller frisyr och mindre om hur själva kroppen ser ut. Kroppen är ju kroppen liksom. Obs att jag själv inte är så jävla bra på att embracea det heller, men i och med sociala medier så finns det ju en möjlighet att bygga sitt eget flöde med just blandade stilar på olika folk.

i will not keep calm: Förlåt för hårda ord nu, men det är typ det absolut värsta jag vet när folk lägger upp bilder på sig själv med förminskande "skämtsamma" texter. Varje gång vi ger varandra sån skit så späder vi ju på känslan av att ingen egentligen duger och jag tror att det tar mycket djupare än att style by bara har smala modeller i sina reportage. Sluta genast! Det är skitsvårt att sluta, men herregud om vi vill lägga upp selfies eller visa en ny tröja eller whatever så är det väl helt i vår rätt utan att behöva kommentera en sideboob/finne/magvalk? Jag menar, vi lägger ju ändå upp den och ingen lägger ju upp en bild man tycker att man är ful på egentligen. You can do it!

Eelena: tack!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Ingen fara! Jag håller ju eg med dig! Kollade igenom mina instagrambilder och jag har skärpt till mig helt klart en lång tid nu :) Jag har så mycket issues kring selfisar öht, men börjar släppa det nu. Jag gillar ju selfisar, andras och mina. Så jag skiter nu (den mesta tiden, har inte lyckats släppa helt) i vad andra tycker. Det är mina bilder och jag gör vad jag vill. Boom!