onsdag, mars 4

Media jag intar III

Jag tror att vi gör så här att jag bara sparar författare, boknamn och betyg för de böcker jag redan har skrivit om så blir det inte så förjävligt långa inlägg. För er som ändå är nyfikna på varför betyget är vad det är så kan ni klicka på kategorin Media jag intar 2015 i kategorimenyn eller i länken. Funkar?

Böcker so far 2015

Januari

Lena Dunham - Not that kind of girl - Betyg 2 av 5

Jo Nesbø - Pansarhjärta - Betyg 4 av 5

Jo Nesbø - Gengångare - Betyg 5 av 5

Jo Nesbø - Polis Betyg: 4 av 5

Februari

Karen Thompson Walker - The Age of Miracles - Betyg 3 av 5

Tove Folkesson - Kalmars jägarinnor

Jag var lite tidig till Götgatan där jag skulle möta min kompis så jag gick in på Pocketshop för att fördriva lite tid och försöka hitta nåt som kunde dra igång min läslust efter den här evighetslånga dvalan. En ungdomsbok brukar ju alltid funka och nånting i baksidestexten på Kalmars jägarinnor lockade mig. Jag hade tanken på att den skulle handla om gymnasieungdomar i nutid, men den handlade om gymnasieungdomar när jag själv gick på gymnasiet och skickade mig rakt in i en trip down memory lane. Jag har lite svårt att tycka nånting om själva boken just eftersom mina egna minnen dök upp så frekvent vilket ju är ett plus ur trovärdesperspektiv, men ett minus att bokens egna historia inte drog in mig ordentligt. Det är en sjukt lättläst bok som inte fastnar och kanske inte ska intas som media när man vill känna att man vill få ut nånting av boken, men som ändå har sitt underhållsvärde. Sett ur läslustperspektivet så måste vi ändå säga att den funkade för jag läste ytterligare en och en halv bok resten av helgen.

Betyg: 3 av 5

Miranda July - The first bad man

Jag älskade No one belongs here more than you när den kom 2008. Älskade älskade älskade älskade älskade den. Jag rekommenderade den till alla, läste den tre gånger i rad och letade sönder internet i flera år efter fler böcker från Miranda July så ni kan väl tänka er min förväntan när jag fattade att hon änt-lig-en kom med en ny skönlitterär bok. Det är här jag önskar att jag kunde skrika ut hur fantastisk den också är, men alltså tyvärr. Det kan ha varit mina förväntningar, det kan ha varit att jag har läst fler böcker med annorlunda människor sen 2008, det kan vara att jag bara inte fattade den, men det kan också vara så att den här helt enkelt inte är lika bra. Språket är precis som i förra boken precis det jag gillar och handlingen är koko, vilket jag ju också brukar gilla, men den är för koko. Det går lite för långt. Jag kan inte relatera, jag kan inte förstå och det funkar inte riktigt för mig. Ingen är mer ledsen än jag för det.

Betyg: 3 av 5

Filmer so far 2015:

Januari

Ocean's eleven

Oceans thirteen

Shrek

Skrek 2

Halva Veronica Mars för sen var det visst hockey

Horrible bosses

Hitchcock

Grand Budapest Hotel

Februari

Identity thief (för kanske 3:e gången, älskar Melissa McCarthy)

Änglar och demoner (gick på teve, orkade inte tänka)

Blended

Maleficent

Skyfall (för kanske 3:e gången, älskar Bond)

Halva Fyra bröllop och en begravning

The incredible Burt Wonderstone

I give it a year

Dallas Buyer's Club

Serier so far 2015:

Girls säsong 4

Nashville säsong 3

Revenge säsong 3

Looking säsong 2

Friday Night Lights Säsong 1 och 2


Pods so far 2015:

P3 Dokumentär - Ny demokrati

P3 Dokumentär - Salemmordet

P3 Dokumentär - Fallet Linda Chen

P3 Dokumentär - Orienteringsdöden

Serial - Säsong 1 (6 avsnitt)


5 kommentarer:

Lisa sa...

HÄJ! Jag har också läst Kalmars jägarinnor, och inte för att det har med något att göra egentligen, men den är inte utgiven som ungdomsbok, den är utgiven som vuxenbok. Oklart varför jag kände ett behov av att påpeka det. Men, men. HÄJDÅ.

Linn sa...

Häj! Okäj, den må vara utgiven som vuxenbok, men den är ju rätt så mycket ungdomsbok i språk, tilltal och handling så därav min egna kategorisering. Men I gets it. Den är för folk som växte upp på 90-talet och därmed är vuxna nu. Alla ungdomar tycker kanske den är töntig och fattar inte referenserna som ändå på nåt sätt är det som gör boken. Eller?

Emma Danielsson sa...

ånej, jag har precis tagit ett läsex på miranda july för att spara när jag behöver läsa något riktigt bra. jävla skit! men kanske om jag med hjälp av detta får sjukt låga förväntningar och tycker att den är bra? hoppet är det sista som överger människan osv ...

Emma Danielsson sa...

hörde förresten att ni dissade age of miracles. är ju en av mina absoluta favoritböcker va. erkänner dock att det är en skiljedomare asså.

http://nostalgifabriken.blogspot.se/2015/02/det-stora-inlagget-om-bocker-och-lasning.html

Linn sa...

Men du kanske gillar den jättemycket? Det var eventuellt bara summan av mina höga förväntningar som ställde till det. Det, och att jag eventuellt har blivit mer korkad sen jag läste hennes senaste.

Och age of miracles läste jag faktiskt inte helt ut för jag kom av mig för att jag inte tyckte den var så himla bra, men jag kanske ska läsa klart den och känna efter en gång till.