söndag, maj 20

Dagens mattips

Finns det nåt godare än nybakat bröd, fortfarande varmt från ugnen, med smör? Jag tror nej. Och jag tror att jag har hittat rätt i höftandet med ingredienser också för det här brödet blir saftigt, får god skorpa, perfekt tuggmotstånd och smakar så jävla gott. Och goda grejer är ju till för att spridas så om ni har lite överseende med att mina måttangivelser är lite so-so så tycker jag att ni ska härmas. Sa jag att det var skitenkelt förresten?

Morots- och solrosbröd
(alla ingredienser är ekologiska och ja, det spelar roll)
1 pkt torrjäst
9 dl vetemjöl + lite extra till utbakning/om degen blir för lös
3 dl grahamsmjöl
2 dl råggryn
2 krm salt
1 dl solrosfrön
2 stora finrivna morötter
5 dl mellanmjölk
2 msk rapsolja
1 msk ljus sirap

Häll alla torra ingredienser i en bunke och rör runt lite så jästen blandas med mjölet. Värm mjölken tills det bränns på fingertoppen och häll i mjölk, morötter, olja och sirap i mjölet. Knåda degen i fem minuter eller nåt. Jag använder elvisp med degkrokar för jag har ingen fancy maskin och det funkar utmärkt. Det är en ganska lös deg, men den ska släppa lite i kanterna när den är klar. Om den inte gör det, häll på lite mer vetemjöl och fortsätt tills du har en okej konsistens.

Jäs i 30 minuter under bakduk.

Häll ut degen på mjölad arbetsyta, vik den några gånger och skär sedan degen i 12-14 bitar. Jag är inte så jävla noga med att få snygga bröd så jag skär helt sonika en del deg och vrider den nåt varv och lägger den på plåten. Du gör som du vill.

Jäs de utbakade bröden under bakduk ytterligare 30 minuter.

Grädda i 225 grader ca 12-13 minuter. Släng in nån matsked vatten på ugnsbotten precis innan du stänger luckan för en bra skorpa.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Alltså det där med vattenstänket - vilket proffstips! Ska testa.

Fifi sa...

TACK! Ska baka det så fort jag hinner! Eller tar mig tid...

erikagreen sa...

Måste testas, låter väldigt smarrigt!

Bubbel sa...

Låter som ett bra recept, det ska jag prova! :)

Linn sa...

Prova't ba, allihop! Det är gött. Obs. Glöm ej oljan. Det gjorde jag och det blir gott, men fort torrt då.